kandidaat lijsttrekkers

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Oct 20 02:05:14 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:20 19-10-2001 Friday, fam.stehouwer at wxs.nl wrote:

>Het komt mij voor dat een partij die gelukkig iedereen de kans geeft
>zich te kandideren voor het lijsttrekkersschap ook gelegenheden
>moet faciliteren om iedereen kennis te kunnen laten nemen van de
>voornemers en meningen van die kandidaten: debatten op het
>congres (fringe-meetings?), ruimte in de democraat, bijeenkomsten
>in het land, e-mail mogelijkheden etc. Een beetje folderen bij de
>uitgang van het congres lijkt mij wat magertjes.

Mag ik mij, als lijdend voorwerp in dezen, bij u aansluiten? In de pers
werden de twee kandidaten naast Thom de Graaf geportretteerd als
"figuranten". De keuze staat voor velen eigenlijk allang vast, aldus menig
journalist. Hoewel ik denk dat dit inderdaad waar is blijf ik het een
curieuze zaak vinden: wel de openheid creëren om meerdere
kandidaat-lijsttrekkers toe te laten, maar tegelijk geen debat of
gedachtenwisseling te faciliteren. Je kan, zoals gerad Schouw het doet,
trots melden dat wij al 35 jaar deze democratische procedure kennen. Maar
bij die procedure, als je de democratie tenminste serieus neemt, hoort een
uitwisseling van standpunten.

En geloof me, ik moet er niet aan denken als een Amerikaanse bunny breed
glimlachend folders te gaan uitdelen aan de ingang van het congres. Of een
raar pakje aan te trekken of een dansje te doen.
Zo zit ik niet in elkaar. Ik wil graag een stevige, wezenlijke discussie
over de koers van de partij. Het gaat in de komende verkiezingsstrijd over
erop of eronder. Een vanzelfsprekende stem op een vanzelfsprekende
kandidaat kan niemand zich nu veroorloven. Het debat móét gevoerd worden!