NS-Amsterdam het spoor bijster

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Fri Oct 19 21:05:01 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ter info: In het concept-verkiezingsprogramma is het kwartje wat de NS
betreft gevallen op de zijde die meer overheidssturing en invloed van de
reizigers op het reilen en zeilen van de spoorwegen mogelijk maakt. De
programmacommissie ziet momenteel onvoldoende mogelijkheden voor effectieve
marktwerking op het spoor die echte invloed van reizigers mogelijk kan
maken. Door expliciet het vergroten van de mogelijkheden van
overheidssturing na te streven neemt D66 in het conceptprogramma dus afstand
van de plannen voor verdergaande verzelfstandiging van de NS. De pvda en de
vvd doen dat niet in hun programma. Wel brede politieke steun bestaat er
voor een onafhankelijk toezichtsorgaan, waarin (als het aan D66 ligt)
reizigers zijn vertegenwoordigd.

Groeten,
Mark

Tekst concept verkiezingsprogramma, punt 95:
Privatisering van het personenvervoer per trein is alleen mogelijk als er
sprake kan zijn van concurrentie. Bij de verzelfstandigde NS is dat niet het
geval. De reiziger staat nu niet centraal in de bedrijfsvoering. D66 wil
betere afspraken over prestaties en een betere 'geld terug' regeling aan
reizigers bij vertraging, treinuitval en bij gebrek aan zitplaatsen. D66 wil
dat de overheid meer bevoegdheden krijgt om de NS aan te sturen. Er moet een
toezichtorgaan op het openbaar vervoer komen, waarin reizigers zijn
vertegenwoordigd.