NS-Amsterdam het spoor bijster

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Fri Oct 19 09:52:45 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inderdaad,

Maar dat de NS het spoor bijster is, is een gegeven dat bij forensen zoals
ikzelf al heel lang bekend is. Inderdaad, de gebeurtenissen van 17/10 waren erg
extreem (ik had nog het geluk dat ik met een welliswaar stampvolle trein nog
redelijk op tijd van Amsterdam naar de Zaanstreek kon komen), echter het is
momenteel ieder dag een steeds groter wordende bende op het spoor.
Enige voorbeelden:
De trein die ik 's ochtends vroeg uit Zaandijk naar Amsterdam neem is meestal
tenminste 5 minuten vertraagd en als hij (bijna) op tijd is, dan is hij maar
half zo lang als normaal met als gevolg dat het "sardine act" weer opgevoerd
moet worden en dat het een godswonder is dat zo'n stampvolle trein nog de
Hemtunnel uit kan klimmen.
's middags is het al niet veel beter: de drukste trein van de middagspits
(Amsterdam V 17.26 richting Uitgeest) is ofwel te laat, ofwel valt helemaal uit
of is slechts 3 wagens lang.

Ander voorbeeld:
Ik reis voor m'n werk regelmatig met de trein naar Parijs.
Dat er tussen Arras en de Belgische Grens op bepaalde punten "slechts" 170 km/u
gereden kan worden (ipv 280 km/u) door de overstromingen van vorige maand, oké,
dat kan gebeuren en de SNCF werkt er tenminste hard aan om de ontstane
geologische problemen op te lossen. Dat je vanaf Dordrecht stapvoets moet
rijden naar Amsterdam en op het laatste stuk een vertraging van ongeveer 10
minuten oploopt tot meer dan een half uur omdat er een "vertraagde stoptrein"
voor de Thalys uitsukkelt is natuurlijk te zot voor woorden.

Bovenstaande voorbeelden zijn er slechts twee van een lange reeks diepdroevige
gebeurtenissen die de grote staat van ontreddering van de NS illustreren.
Het gebrek aan coordinatie en gebrekkige communicatie tussen verkeersleiding en
rijdend personeel (veroorzaakt door het afsplitsen van de verkeersleiding van
de rest van het bedrijf) zie ik als het eerste gebrek bij NS dat op zo kort
mogelijke termijn opgelost dient te worden.

Ernst Debets/
Zaanstad