Waar blijft het debat?

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Oct 18 16:07:36 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:20 18-10-2001 Thursday, Henk Elegeert wrote:

t.a.v. één puntje (ik heb helaas geen tijd meer...Wel interesse hoor...)

>Ten aanzien van het netwerk wordt er vanuit gegaan dat er nu geen landen
>meer zullen zijn die een dergelijk netwerk "onderdak" zullen bieden. En
>waarom zou je ook?
>Is mijn logica enigszins te volgen?

Niet helemaal. Een netwerk kenmerkt zich erdoor dat het onzichtbaar zich
nestelt in een veelheuid van landen. Die landen "herbergen" dan segmenten
van dat netwerk, maar niet in de zin van binnehalen en vertroetelen. We
weten nog steeds niet precies hoe de verhouding Taliban-El Queida precies
is. De Talibaan gaven aan "gastvrij" te zijn, maar dat is een oeroud
Afghaanse traditie en zegt op zich nog niets. Zelf was ik ook eens in
Afghanistan (jazeker, als langharig hasjrokend werkschuw tuig, soort
terrorist eigenlijk...) en ik was overdonderd door de Afghaanse
gastvrijheid. wat een aardige, lieve, geïnteresseerde mensen vond ik daar.
Een verademing na het Iraanse Sjah-politiestaat sfeertje waar ik uit kwam.
We're talking 1973 weetjewel...

Kortom: we weten zo verdomd weinig. En hebben zulke enorm verkleurde,
vertekende beelden. dat is het materiaal waaruit conflicten ontstaan en
escaleren.

Dialoog, elkaar gaan verstaan (en dan zonodig in debat) is de enige weg. De
geschiedenis leert het. Europa zou nooit één zijn gworden als we niet met
elkaar gingen praten. En eens gingen luisteren naar elkaar. Voorheen
haatten de Duitsers de Fransen en vice versa. Kijk nu eens....

Hein Westerouen van Meeteren

*Conflictbemiddeling/Mediation (NMI)
*Opleiding/Coaching
*Organisatie-advies/Consult