Waar blijft het debat?

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Oct 18 00:02:12 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tussenbalans:

Na meer dan tien dagen bommen op Afghanistan heb ik de volgende waarnemingen:

1.      We hebben geen flauw idee hoe effectief de bombardementen zijn;
2.      We hebben geen idee wat de relatie is tussen het bombarderen van
een Islamitische ontwikkelingsland en de bestrijding van het terrorisme.
Bevindt Bin Laden zich eigenblijk nog in Afghanistan? Helpen we een
criminele drugsmaffia die zich Noordelijke Alliantie noemt aan de macht,
zoals we in Kosovo een andere maffia in net zadel hielpen? Helpt zulks het
terrorisme te bestrijden?
3.      Er dreigen, volgens de UNICEF, meer dan 100.000 Afghaanse kinderen
te gaan sterven deze winter;
4.      Een Rode Kruisgebouw met hulpgoederen is goeddeels vernietigd;
5.      Een VN-gebouw is gebombardeerd;
6.      Er vallen meerdere burgerslachtoffers. Aantallen zijn niet bekend.
7.      Ettelijke miljoenen Afghanen zijn op de vlucht en leven onder
erbarmelijke omstandigheden aan de rand van hun land;
8.      Het front heeft zich verplaatst naar de USA zelf: de miltvuur
aanvallen verhevigen zich, de terroristen zijn kennelijk bij lange na niet
verslagen;
9.      Over Bin Laden weten we niets: waar zit hij, hoe sterk is zijn
organisatie nog, werkt het El Queida netwerk nog, etc.;
10.     In vele Islamitische landen verhevigen zich de antigeallieerden
protesten. Er ontstaat een zichtbare kloof tussen regeringen en
geregeerden. Pakistan is het duidelijkste voorbeeld.
11.     Steeds meer politieke partijen in Europa raken verdeeld over de
vraag hoe ver en hoe onvoorwaardelijk de steun aan de VS en het VK moeten
zijn.Groenlinks begint te splijten. De Grünen in Duitsland beginnen te
splijten, daarmee de regeringscoalitie.  In andere partijen zijn de interne
discussies eveneens hevig, maar minder zichtbaar.
12.      In Nederland gaat de onvoorwaardelijke steun aan de regering, ergo
aan de geallieerden, ergo aan de bombardementen unverfroren door. Buiten de
SP is er geen parlementaire partij die openlijke twijfels uitspreekt.
13.     Ook D66 behoort tot de oorlogsalliantie. Een discussie binnen D66
wordt nauwelijks gevoerd. Aanstaande zondag, 21 oktober, wordt een debat
gehouden. Het Kosovo debat heb ik meegemaakt. Een forum van deskundigen aan
tafel gaat uitleggen waarom het niet anders kan. Kritische geluiden zullen
met milde dwang worden weggekanaliseerd.
14.     Niettemin wordt een belangrijke functie van de Tweede Kamer, de
controlefunctie, gekortwiekt. Informatie wordt niet verstrekt. Blind
vertrouwen in de regering wordt geëist. Privacy voor de burger staat onder
druk. Burgerrechten worden gerelativeerd. De oorlog voert tot verminking
van de democratie. Maar de democraten zwijgen.
15.     Als democraat en als sociaal liberaal kan ik niet anders dan
hiertegen in het geweer komen. Misschien behoor ik nog steeds tot een klein
groepje, mijn (democratische en sociale) geweten heeft echter bij mij thans
de belangrijkste stem.
16.     Ik vraag andere democraten met dezelfde gevoelens, visies of
overtuiging van zich te laten horen. We moeten op z’n minst een wezenlijke
discussie voeren. Democraten kunnen zich in deze tijden niet buiten de
discussie plaatsen. De “er is niets aan de hand” stemming die thans binnen
onze partij lijkt te heersen is m.i. een van de belangrijkste symptomen van
de teloorgang van onze partij. Als Thom de graaf zegt: “ De fractie van D66
steunt de regering in het ingenomen standpunt en de steun die zij heeft
uitgesproken aan het internationaal optreden, zowel in als buiten
NAVO-verband. Drie weken geleden hebben wij al het vertrouwen gegeven aan
de regering voor die situaties waarin de Kamer niet in staat is te worden
geïnformeerd en te worden geconsulteerd. Die situaties kunnen zich voordoen
en dan moet de regering naar goed inzicht en met wijsheid kunnen handelen”,
dan moet dat op z’n minst een onderwerp van debat kunnen zijn.

17.     Waar blijft het debat?

Hein  van Meeteren