Kabinet wil cryptografie gaan "reguleren".

Mark Koek mark at KOEK.NET
Sun Oct 14 20:54:49 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mellonius, G.A. schreef:
> Mark Koek stuurde 2x een versleuteld bericht naar de lijst.
>
> Er zijn plekken waar je dan het volgende ontvangt:
> (waarmee is aangetoond dat versleutelen ook niet zaligmakend is)
>
> Ls,
> Het bericht is versleuteld met een wachtwoord (Encrypted), waardoor
> de Virus scanner
> het bericht niet kan controleren op eventuele virussen.
> Dit zou als gevolg kunnen hebben dat er berichten binnen komen, die
> een virus bevatten.
> Indien u het bericht alsnog wilt ontvangen, kunt u de afzender
> verzoeken het bericht,
> [...]

De maker van het stukje software dat je inkomende mail in de gaten
houdt heeft er wel heel erg weinig van begrepen...

Ten eerste heb ik alleen een keer een electronische handtekening
gezet (daartoe pleeg je wel encryptie, maar het bericht blijft
leesbaar), ten tweede is het tamelijk hilarisch om de verzender te
verzoeken het bericht nogmaals maar dan zonder versleuteling te
versturen. Waarom zou het dan versleuteld zijn?

Misschien is het een goed idee om je systeembeheerder te vragen om
ondertekende en versleutelde berichten wel af te leveren, in dat
laatste geval desnoods voorzien van een waarschuwing dat er geen
virus-check heeft plaatsgevonden.

Mark