Kabinet wil cryptografie gaan "reguleren".

Mellonius, G.A. g.mellonius at GWA.NL
Sun Oct 14 21:29:32 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het bedrijf waar ik werk (Gemeentewaterleidingen Amsterdam) is drastisch in
haar maatregelen om virussen tegen te houden.
Al is een bericht leesbaar, door de handtekening is er een versleuteld
element, en daar kan van alles in zitten, redeneren zij.
Dus wordt het hele bericht tegengehouden.
Het verzoek de afzender nogmaals te laten zenden "zonder" handtekening is
hun manier om te zeggen: "zonder handtekening of NIETS".

> Misschien is het een goed idee om je systeembeheerder te vragen om
> ondertekende en versleutelde berichten wel af te leveren, in dat
> laatste geval desnoods voorzien van een waarschuwing dat er geen
> virus-check heeft plaatsgevonden.

In dat laatste geval zou iemand het bericht toch openen, zou er een virus
actief kunnen worden zonder dat je het merkt, en binnen de kortste keren
versturen alle 600 medewerkers emails de wereld over naar iedereen in hun
adresboek. Of erger naar iedereen in het standaard-bedrijfs-adresboek.
Dan gaat iedereen elkaar emails versturen.
Iets dergelijks is hier al eens voorgekomen.

Voor de goede orde: ik ben niet tegen versleutelen.
Maar deze discussie is nu verschoven naar het terrein van virussen, en dat
was niet je bedoeling neem ik aan.

Glenn Mellonius
Haarlem.