Bewijzen

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Oct 7 17:27:35 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:34 07-10-2001 Sunday, Erik van den Muijzenberg wrote:

>Omdat ze daar politieke belangen bij hebben natuurlijk.

Ook. Maar er is zeker ook sprake van oprechte weerzin tegen de massamoord
van 11 september. Het Musulmangeloof preekt een dergelijke misdaad niet, en
dat willen de leiders van deze staten onderstrepen. Meen ik, ik kan
natuurlijk niet in hun hoofden en harten kijken.

>Amerika doet niet anders, en ik heb de Molim-wereld zich nog
>niet als een oester zien sluiten...

We leven in een nieuwe situatie. Die heb ik op het oog. Met sluiten als een
oester bedoel: de meeste Musulman-staten op een top bijeen en een
gemeenschappelijke offensieve of defensieve lijn uitzetten. Dat heb ik wel
meegemaakt. Onder andere t.a.v. Israël.

>Dan bestaat de Moslem-wereld ook niet.

Die bestaat juist wel, hoe divers hij ook is. Het is het conglomeraat van
naties die het Moslemgeloof tot dominante oriëntatie hebben gemaakt. Van
Midden Oosten en Noord Afrika tot Indonesië.

>het is moslim, met een i.)

Het woord komt van Musulman, ook wel een mosselman genoemd (Oud
Nederlands). Je kan dus Moslem en Moslim zeggen, naar gelang je de
oorsprong van het woord wil respecteren.