Bewijzen

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Oct 7 17:16:49 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 23:15 06-10-2001 Saturday, Henk Vreekamp wrote:

>Bij jou krijg ik een beetje het gevoel dat de politieke besluitvorming er
>niet toe doet, dat het RECHT alles wel zal ordenen etc.

Dan heb je een verkeerd gevoel. Want dat zeg ik niet. Vooral tegen het
woordje alles teken ik bezwaren aan. Het recht regelt datgene dat in het
juridische domein valt: regels, wetten, vervolgen, straffen, conflicten
reguleren, misdaad voorkomen etc.

In het geval van een ernstige misdaad, zoals 11 september, dan dient
gekeken te worden hoe het recht een passend antwoord kan bieden. Door een
misdaad "oorlog" te noemen ontwijk je het recht. Daartegen heb ik bezwaren.
De Amerikanen doen dit al jaren, onder de naam cover operations, en plegen
oorlogshandelingen waar ze niet thuishoren. De war on drugs is een
voorbeeld. Effevtieg is het ook  niet gebleken.

>Historisch pure onzin - op deze lijst heb ik wel eens verwezen
>naar de houding van de Hoge Raad in 1940-45.

Toen wàs het oorlog, de vergelijking gaat niet op.

>Verder is er voor veel onheil gewoon ook geen adequaat recht. En zo zijn
>er wel meer argumenten aan te voeren tegen jouw oplossing.

Dan dien je tenminste de *principes*  van het recht te respecteren.
Vooralsnog lijkt dat te gebeuren.

>Maar ook democratisch is je idee gevaarlijk, want je ontneemt een volk of
>een volkerenbond in wezen het 'recht' om handelend op te treden tegen het
>kwaad en wilt dat reserveren voor een beroepsgroep. Kortom, een beperkte
>visie.

Ik ontneem niemand iets. In het volkenrecht, het internationale recht en
het oorlogsrecht staat duidelijk beschreven wanneer je handelend mag
optreden. In een klassieke oorlogssituatie waarbij één land, of groep van
landen, een ander land, of groep van landen, aanvalt, dan is
zelfverdediging geoorloofd. Internationaal terrorisme ís geen land, of
groep van landen, hoe graag we het er ook van willen maken. Er is sprake
van een mondiaal opererend crimineel netwerk, een criminele organisatie, en
die dient opgeruimd te worden. Op een manier die past bij onze eeuwen
opgebouwde beschaving.