Angst voor debat?

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Oct 7 17:36:08 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:01 07-10-2001 Sunday, Eibert van de Streek wrote:

>De meeste parlementariers beginnen met goede bedoelingen maar verzanden
>tenslotte toch in het Haagse moeras. Vertel ons eens waarom jij het wel 8
>jaar zal volhouden met jouw principes?

Wát volhouden? Oprecht blijven? Principes trouw blijven?

Het is lastig, dat geef ik toe. Maar volgens mij houd je het langer vol
naarmate je minder afhankelijk bent van anderen. Wil je nog van alles,
zoals minister worden, burgemeester of commissaris of bestuurslid ergens,
dan opereer je zo voorzichtiger, berekenender, strategischer. Met als
gevolg dat  je op den duur vergeet waarom je ooit bent begonnen als
politcus. Gelukkig ben ik wat ouder, en heb een goed lopende praktijk,  dus
ik hoef niet zo nodig. De politiek is niet een stepping stone naar betere
functies. Dat maakt me onafhankelijker, en dus minder geneigd tot sociaal
acceptabel gedrag (want daar gaat het m.i. om: je aanpassen). Teamplayer
zijn: okee. Jezelf inleveren en opofferen: no way.