Bewijzen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Oct 7 01:34:42 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> From: "Henk Elegeert" <HmjE at home.nl>

> Ook de moslems, de meesten, de gematigden, houden rechtvaardigheid hoog in
> het vaandel. Lees de koran er maar op na. Waarom sluiten zoveel
> Moslem-staten zich anders aan bij het anti-terreur verbond?  Schend Amerika
> het recht, dan zal je zien dat de Moslem-wereld zich als een oester sluit en
> zich wederom keert tegen Het Westen (dat niet bestaat, maar dat is een
> andere discussie).

De meeste, ook de gematigden hebben een andere invulling voor
"rechtvaardigheid".
En parallel aan de Koran heeft ook de Bijbel heeft verschillend
inzichten opgeleverd zoals ons wat beter bekend is.
Maar het is op zichzelf interessant te zien hoe fragiel het anti-terreur
verbond is.
Vooral als dat zich als een oester gaat sluiten (ook jij voelt kennelijk
aan dat er een adder onder het gras zit), wat het ook ongetwijfeld zal
doen gezien de fundamenteel verschillende opvattingen over
rechtvaardigheid.
Vraag hen (Moslim-wereld) het volgende te beantwoorden:
"Zijn de Rechten van de Mens en aanvaard u deze als hoogste criteria"?
En omdat de vraag nu niet gesteld wordt hebben we hier de basis gelegd
voor het volgende "misverstand".
Maar een misverstand met mogelijk verstrekkende gevolgen en ik heb nog
niet echt de indruk dat de Moslim-staten een antwoord hebben op die dan
ontstane impasse.
Het mag, neem ik aan, duidelijk zijn dat het antwoord op de gestelde
vraag voor in elk geval de extremisten niet in het voordeel van de
Mensenrechten zullen uitvallen.
Ik vind het belangrijk daarop te wijzen, omdat het een vraag is waarop
de extremisten een antwoord eisen van hun geloofsbroeders en elke
schending van die rechtvaardigheid daartoe zullen aangrijpen.

En de vraag is dan, hebben we het hier over eenzelfde "rechtvaardigheid"
tussen de Moslim-wereld en zij die de Universele Rechten van de Mens als
uitgangspunt hebben?

Overigens beantwoord een en ander niet de vraag;
Waarom zou het juist zijn te veronderstellen dat extremistische moslims
zich een dergelijke behandeling zouden willen laten welgevallen en ook
dat (een eventuele veroordeling en opsluiting) niet tot "de draak (met)
drie nieuwe hoofden" zal leiden?

Henk Elegeert