Borst over reklame

Wed Oct 3 12:26:08 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik heb een gezonde afkeer van Radio & TV-reklame. TV-reklame gaat bij
 zonder meer uit. Op mijn brievenbus zit een prachtige NEEN-NEEN sticker.

 Nu zie ik vanmorgen in de krant dat Els Borst een wettelijk verbod wil
 op drankreklame op tijdstippen dat kinderen nog op zijn.

 Daar word ik dus niet goed van. 't Is alsof ik George Bush hoor over de
 wapenhandel.

 Ik zou willen voorstellen om het wat grotemensen-achtiger aan te pakken.
 Verbied voortaan alle reklame die mensen ongevraagd bereikt die geen
 toegang hebben tot het product.

 Beweringen al zou men niet zonder dit of dat kunnen, is niet alleen
 onnodig kwetsend voor degene die zich het product in 't geheel niet
 kan veroorloven, het suggereert tevens dat de enige mogelijkheid om
 het alsnog te verwerven, de misdaad is.

 Deze week moeten we -ongevraagd- vele malen per dag luisteren naar een
 reklame-boodschap voor een SAAB personenwagen die slechts 97,5 duizend
 gulden kost. Dat is dus een verkeerd signaal naar mensen die zich nooit
 een dergelijke auto kunnen aanschaffen. Dat signaal is dat de mensen
 opzettelijk iets onthouden wordt -en dus dat misdaad loont.

 Nog beter is het om al die lulkoek maar af te schaffen (het kost de
 burger pakweg 2000 gulden per jaar om er voordurend mee lastig gevallen
 te worden), maar dat zal wel weer in strijd zijn met onze beschaving,
 democratie, goede zeden of zoiets...

 Marc Fluks, Amsterdam

 Al gehoord ? - Amerika schaakt tegen Afghanistan. Welk land wint ?
 Antwoord: Afghanistan, want Amerika staat twee torens achter...   :-)