Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Nov 22 14:11:08 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>
>
>  Wees maar niet bang, Henk. Daar kan natuurlijk nooit sprake van zijn.
>  Iedereen heeft recht op zorg, vandaar juist mijn voorstel (dan hebben
>  er meer mensen recht op meer zorg: ze komen dan immers wel in aanmerking
>  voor een transplantatie).

Wat een redenering toch weer. De zorg is niet meer of minder.
Het recht erop blijft ook hetzelfde.

>  Mogelijk dat het voorstel wat cru overkomt

Je komt tot inzicht? :)

..
>  Henk V.:
>
>  Ik antwoordde op een privemail van jou (dat niet op de D66 lijst heeft
>  gestaan).

Zowel uiterst verhelderend als onthullend.

>  (Andere) Henk, eigenlijk is het vreselijk dat je zo'n vraag stelt.

Nee hoor, alleen zeer benieuwd hoe je hierop zou reageren. En kijk...

> [...]
>  den ? Dat iemand weer kan zien, dat iemand nog jaren kan leven met jouw
>  nieren, dat iemand niet stikt omdat hij kan ademen met een long die van
>  jouw geweest is ?
>
>  Daarna stel je ook nog eens kwaliteitseisen... Je hebt die niet ingevuld
>  maar ik neem aan dat je vindt dat rokers geen longtransplantatie mogen
>  ondergaan, grote eters geen harttransplantatie en stevige drinkers geen
>  levertransplantatie. Zoiets komt toch heel echt raar over, als je dat
>  niet begrijpt (ik heb niet de indruk), tja...

het kon niet missen......
Opnieuw stropoppen.

>  Henk E.:
>
>  Je begrijpt het kennelijk inderdaad niet.

Stel vast dat je niet bereid bent, dan wel niet instaat bent er een
duidelijk antwoord op te geven.

Parallel aan je voorstel ligt het gebrek aan respect ten grondslag die
ook mij als deelnemer aan en tegenstander van het voorstel aan de
discussie treft. Mij van onnodig kwetsen beschuldigd, zonder maar op
enigerlei wijze duidelijk te willen maken waarop zulks zijn grond vind.

Niet uit te sluiten valt, dat je voorstel wel eens even ondoordacht is
als je reacties.
Voor iemand die zo overtuigd is van zijn eigen voorstel draag je ook wel
erg weinig inhoudelijks aan.

Maar, veronderstel nu eens dat potentiele donoren zich ook diep gekwetst
zouden voelen door een dergelijk voorstel? Welke reactie(s) verwachten
we dan van hen?
En wat zal het resultaat zijn op zowel korte als langere termijn?

Niet iedereen zal immers de kronkels van Dr. Marc-Alexander Fluks voor
waar aan willen nemen.

Henk Elegeert (nog steeds in afwachting van een overtuigende
onderbouwing)