Wat te doen als rechts populair is?

Thu Nov 22 12:41:00 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>:
>Twee opmerkelijke dingen boeien mij bij de recente verkiezingen in
>Denemarken: 1. de groei van centrumrechts op het asielzoekersthema, en 2. de
>hoge kiezersopkomst.

 Sommigen op deze lijst (jij Henk, Hein en ik bijv.) schoppen regelmatig
 tegen het 'politiek correcte' blabla aan, tegen de hedendaagse taboes die
 gelden en die er voor zorgen dat er steeds meer onbespreekbaar wordt.

 Wat je nu ziet is dat er zich lieden melden die niet alleen hetzelfde doen
 (vraagtekens zetten) maar die tevens met 'de' (hun) antwoorden komen. En
 deze zijn rechts, extreem-rechts, en uiterst conservatief/reactionair.

 'Leefbaar Nederland' is daar een prachtig voorbeeld van: er is niets mis met
 de vragen die Fortuyn stelt maar er is van alles mis met de antwoorden die hij
 aandraagt.

 Soms verdenk je dergelijke lieden er van dat het hen om de antwoorden te doen
 is en dat ze daar vervolgens de goede vragen bij zoeken teneinde ze salon-fahig
 te maken. Op zijn manier doet Fortuyn dat voortreffelijk: voor de Nederlandse
 neo-fascist is de man een geschenk uit de hemel (zet Fortuyn maar eens naast
 Janmaat !).

 Hopelijk valt het politiek establishment eindelijke eens de schellen van de
 ogen, beseft men waar men nu eigenlijk mee bezig is, en houdt men eens op om
 zinnige discussies te blokkeren. Wie denkt dat men het immigranten-vraagstuk
 oplost met moskee-bezoek, speelt extreem-rechts alleen maar in de kaart. De
 radio meldt zojuist dat de Amsterdamse wethouder Dales samen met moslims
 homo-kroegen wil bezoeken -als het niet zo droevig was, zou je om zoiets
 moeten lachen. Met dat soort excersities keert men vrijwel iedereen de rug
 toe en loopt men voor de problemen weg. Kortom: maak eens wat bespreekbaar.

 Gebeurt zulks niet, dan haalt Leefbaar Nederland een zeteltje of 30 (zo niet
 meer) en hebben we hier ons eigen 'Vlaams Blok'.