Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Wed Nov 21 11:07:30 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark G.
Marc F.
>  Ik vind dit zo'n rare vraag. In de eerste spake is er geen sprake van
'mijn
>  model' en in de tweede plaats is het dermate overduidelijk dat ik dit
niet
>  gezegd heb, dat de vraag overbodig is.

Toch is dit wel een valide vraag hoor. Het antwoord lijkt me dat of die
optie van het overlaten aan familie niet meer mogelijk is of dat je dan nog
wel in aanmerking komt indien je ZELF wel je organen wilt afstaan.
Ik moet zeggen dat het idee inderdaad wel erg hard wordt aangepakt. Ik vind
de optie die Marc F. aan het einde noemt... de mensen met een codicil (of
hun organen nu bruikbaar zijn of niet..... er zijn altijd wel organen
bruikbaar volgens mij) komen voorop de lijst en daarna blijft het oude
systeem gewoon bestaan. Daarmee sluit je niemand uit maar maak je het vvoor
sommigen wel aantrekkelijker. Bovendien kan iedereen ook nog persoonlijk
invloed uitoefenen op hoe snel je geholpen gaat worden, hoe sociaal
liberaal wil je het hebben (OK, een beetje flauw).
Henk Elegeert schreef volgens mij dat hij invloed wilde hebben op de
levenswijze van de persoon die het orgaan ontving en vond dat hij dat moest
hebben. Ik vraag me dan af of hij ook niet vind dat ik als orgaandonor in
het huidige systeem niet diezelfde invloed moet hebben. misschien wil ik
wel dat mijn organen alleen ter beschikking komen aan mensen die zelf ook
bereid zijn te geven.... Die mogelijkheid heb ik nu niet....

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of dit idee uitgevoerd moet worden of
niet maar we mogen het hier toch wel bespreken op een normale manier? Ik
ben zelf zo iemand die pas dat ding ondertekend heeft toen ik het
thuiskreeg. Daarvoor wilde ik het wel maar moest daar actie voor ondernemen
om zon codicil te krijgen.... Het systeem nu komt weer zo definitief over.
Misschien zijn er toch nog systemen te bedenken die genoeg mensen die wel
zouden willen er toe brengen ook daadwerkelijk hun keuze te maken. Ik vroeg
me vroeger af waarom ik niet regelmatig zo'n codicil-kaartje in de bus vond
(maar dat zal wel ethische problemen met zich meebrengen)........
Groet Joris