Gehandicaptenvervoer

Bert Jongen jongenh at EURONET.NL
Tue Nov 20 18:26:44 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

In Maastricht hebben wij het 'Vervoer op Maat'-systeem voor het vervoer van mensen met een handicap en ouderen. Er is veel commentaar op dit systeem: logistieke problemen, geen keuzevrijheid, dat soort zaken.
Ik ben bezig met het voorbereiden met een initiatief raadsvoorstel om de randvoorwaarden voor een nieuwe aanbesteding te formuleren. Ik zou via deze lijst graag van D66-ers ervaringen vernemen over ervaringen met WVG-vervoersystemen in hun plaats. Daarbij gaat het mij om zaken die slecht lopen, maar ook zaken die goed lopen.
Ik denk zelf aan een omvormen van het Vervoer op Maat-systeem naar een echt collectief vraagafhankelijk vervoersysteem (CVV) dat in principe voor iedereen toegankelijk. Het spanningsveld daarbij is dat wanneer er gekozen zou worden voor één tarief, de prijzen voor mensen met een handicap en ouderen waarschijnlijk hoger worden. Ik zou graag een systeem willen met dat de voordelen van collectief vervoer combineert met een persoonsgebonden budget voor mensen met een handicap en ouderen. Dat zou kunnen door het werken met een maandelijks forfetair bedrag bedoeld voor eigen vervoersvoorzieningen of het werken met vouchers of iets dergelijks die daarvoor gebruikt kunnen worden. Probleem bij het werken op basis van bijvoorbeeld declaratiekosten is dat het oneigenlijk gebruikt kan worden en de perceptiekosten nogal hoog zijn. In het verleden is er al in de gemeenteraad een discussie gevoerd over 'oneigelijk gebruik/ inkomenspolitiek' (met name door het CDA en de VVD). Ons standpunt is altijd geweest dat klanten zelf moeten kunnen bepalen hoe ze het toegekende budget kunnen inzetten.

Reacties graag via de lijst of rechtstreeks naar: jongenh at euronet.nl

Alvast bedankt!

Bert Jongen
D66 raadslid Maastricht