Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Tue Nov 20 15:15:52 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL> blijft het -wel erg emotioneel- oneens met
 mijn opmerkingen betreffende de mogelijkheid om het aantal beschikbare
 donors te vergroten. Hij schrijft zojuist:
>Nodig is dat je het eerst terug moet zien te brengen naar de werkelijke
>problematiek.
>Dat is namelijk het beslissingsmoment voor mensen om hun organen af te
>willen staan.

 Neen, dat is niet de werkelijke problematiek (voor jou, ja, omdat je zelf
 geen donor wil zijn). Het beslissende moment is het moment dat een ontvanger
 op een passende donor zit te wachten en die er dan niet is.

>Het ligt niet aan mijn opstelling, die verandert er helemaal niets aan.
>Het gaat om de vele zieken die op een orgaan wachten (...) En wie zijn
>dat eigenlijk? Hoe komen die ziek?

 Maak dat dan wat uit ?

>een dergelijk inspelen op een dan (zeer wel) mogelijk(e) optredende
>(doods)angst zou mij moeten motiveren om mijn organen maar af te staan?

 Inderdaad. Mensen die een transplantatie behoeven voelen namelijk hetzelfde
 als jij. Maar voor hen is het GEEN academische kwestie.

>Mag ik (...) ook wat vertellen te hebben over hoe mijn orgaandonor te leven
>heeft/of geleefd moet hebben?

 Neen. Hoe anderen hun leven wensen in te richten, dat gaat jou en mij niets
 aan. Hoe zou het vinden als jou een dergelijke vraag gesteld werd en jij op
 een transplantatie zat te wachten ?

 Ik blijf je opstelling buitengewoon raar vinden. Daarenboven ben je in
 je reactie onnodig kwetsend...