Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Nov 20 14:46:40 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>  Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL> was het niet met me eens om een subgroep
>  te creeeren van mensen die een optimale kans krijgen om in aanmerking
>  te komen voor een transplantatie, omdat...

Als dat subgroepje beperkt blijft tot een paar personen en dan ook enkel
orgaantjes uitwisselen tussen de leden, heb ik daar geen moeite mee.

>  Ik snap hier geen bal van.

Omdat een dergelijk opstelling getuigt van iemand die wanhopig met een
probleem worstelt, met een quasi simpele, maar radicale oplossing voor
de draad komt, die ook bij nadere bestudering geen oplossing blijkt,
maar eerder maatgevend voor de wanhoop en het ontbreken van werkelijke
creatieve ideeen.

Daarnaast ook blijk geeft niet te begrijpen hoe werkelijk moeilijk en
complex de materie is, en derhalve teruggrijpt naar een simpele
probleemstelling en daarover academisch over van gedachten lijkt te
willen wisselen en daarbij bovendien nog meent een oplossing te hebben
voor het complexe probleem, die maar niet - zelfs in de verste verten
niet - iets van een oplossing in zich heeft.

Indien een dergelijk opstelling van een medicus afkomstig zou zijn, zou
er werkelijk niemand nog enig vertrouwen kunnen hebben in de medici en
een afgewogen en verantwoorde omgang van mensen of hun organen.

>  Kinderen heb ik wel degelijk meegenomen in mijn opmerking.

Heb ik even gemist, waar staat het en wat was het ook alweer?

> De anderen
>  niet. Te vrezen valt overigens dat die, in alle 'ethische' afwegingen,
>  momenteel niet in aanmerking komen voor transplantatie juist omdat er
>  een tekort aan donor-materiaal is !

Over ethiek gesproken!!!!

>  Geen woord over gezegd. Ik heb juist opgemerkt dat iedereen zich (net als
>  nu) kan aanmelden.

De aanmelding volgens jouw idee is er een die geen vrijheid meer biedt.

>  Da's dus een keus die men zelf maakt (dat mag toch ?).

Dat is geen keuze, als je toch in aanmerking wilt blijven voor een
orgaan.
Maar, zelfs de opdeling van "hen die in aanmerking komen" en "zij die
niet in aanmerking komen" is al belachelijk. Want, wie gaat wat en op
basis waarvan beoordelen?

>  Opnieuw: ik snap er geen bal van.

Het is duidelijk dat je de consequentie niet overziet, het kan dus ook
niet verbazen.

> Men sluit zichzelf toch uit indien
>  men geen donor wenst te zijn ?

Dat is juist zo belachelijk aan het idee, en volgens jouw was het
simpel.

>  Onzin (trouwens: ik ben zelf dus zo iemand). Het feit dat iedereen zich
>  kan aanmelden als donor, wil toch niet zeggen dat iedereen ook als donor
>  geschikt is ?

Nee inderdaad, dat is nog een ander aspect wat uit dat onzinnig voorstel
voortvloeit.
Komen die desondanks wel in aanmerking dan?
Want, als je zelf niets te bieden hebt, waarom zou je dan wel in
aanmerking kunnen komen?

>  Organenplukkers ? Weet je dat, door het tekort aan donors,

Doe wat aan de vraagkant.
Overigens lost die ook zichzelf op als je niets onderneemt.

> op dit moment
>  arme mensen in ontwikkelingslanden reeds bij hun leven een nier of hun
>  hoornvliezen (dan worden ze dus blind) afstaan voor rijke patienten in
>  het Westen ? In dat licht zijn je bezwaren wel erg raar.

In het licht van de arme die zijn hoorvlies heeft afgestaan voor zo'n
rijke is dat ook heel raar.
Die zo begrijp ik, ziet het licht niet meer......
Dat 'zag' ie waarschijnlijk toch al niet, of heeft ie zich laten
verblinden door de rijke (koopman, met een dito moraal).
Maar komt die dan wel weer in aanmerking? Een hoornvliesje of niertje
misschien?
In dat licht gezien hou je er wel een erg vreemde ethiek op na.

>  M'n hemel,

Inderdaad, daar hebben we het nog niet over gehad, komt nog........

>pas nu komt de aap uit de mouw !

Dat is pas de eerste. Nog niet zo lang geleden hebben we een Nederlander
in Engeland bezig gezien met orgaantjes.

>  Ik mag -na lezing van dit alles (ik vind het dus wartaal)- aannemen dat
>  jij principeel GEEN donor wenst te zijn maar dat je -als dat zo uitkomt-
>  WEL in aanmerking wenst te komen voor een transplantatie ?

>  Dat is -gezien het tekort aan organen- toch vreselijk hypocriet ?

Nee hoor, hier is de stellingname hypocriet.
Niet het tekort aan donoren is het probleem, dat is hooguit een
probleem.

Nodig is dat je het eerst terug moet zien te brengen naar de werkelijke
problematiek.
Dat is namelijk het beslissingsmoment voor mensen om hun organen af te
willen staan.
En dat vaak in een situatie die op zichzelf al dramatisch is of waarin
de familie zich op dat moment bevindt.

Maar je kunt natuurlijk ook als een olifant door die porseleinkast door
denderen.....

Mij staan met name de negatieve ervaringen van familieleden bij, die een
'donor ervaring' 'rijker' zijn.
Als 'levende' heb ik ook daarmee rekening te houden in de richting van
mijn familie en een eventueel donorschap.

>  Ik was daar al bang voor.
>
>  Ik vind zo'n reactie dus ver beneden de maat.

Dat vind ik nou van het voorstel.

> Je wil op emotionele gron-
>  den zelf nooit donor zijn maar als het erom gaat je eigen leven te ver-
>  lengen, dan komt de zaak uiteraard anders te liggen, dan verwacht je van
>  anderen dat die niet net zo benepen denken als jij zelf !

Als er hier al een benepen denkt........
Praat er eens over met mensen, zou ik zeggen.

>Door een derge-
>  lijke opstelling

Het ligt niet aan mijn opstelling, die verandert er helemaal niets aan.
Het gaat om de vele zieken die op een orgaan wachten en diegenen die hun
organen willen afstaan. En wie zijn die dat eigenlijk? Hoe komen die
ziek?

>sterven op dit moment -volstrekt onnodig-

Verkeerde voorstelling van zaken. Ze sterven mogelijk als gevolg van hun
ziekte.

>een paar
>  honderd mensen per jaar. Ironisch genoeg zou je daar ooit ZELF toe kunnen
>  behoren !

Kijk, hier is de koopman weer. (Als je niet nu beslist, vang je
waarschijnlijk achter het net)
Ja, en een dergelijk inspelen op een dan (zeer wel) mogelijk(e)
optredende (doods)angst zou mij moeten motiveren om mijn organen maar af
te staan?

De verkoopkunsten van de koopman horen niet thuis in de medische wereld.
"
Radio 1 vanmorgen: "...dus als je niet me doet krijg je geen orgaan, dan
kun je er naar fluiten"
Antwoord: "Nou zo zou ik het niet willen zeggen, maar daar komt het wel
op neer"
"
Over ethiek gesproken!!!

Maar diezelfde domme academische benadering, die volstrekt voorbij gaat
aan waar het over gaat.
En zelfs negatief bijdraagt aan een mogelijke motiveren om wel donor te
willen zijn.

>  Onbegrijpelijk...

Dus..........., ik krijg toch een orgaantje?

Mag ik dan als 'club deelnemer', ook wat vertellen te hebben over hoe
mijn orgaandonor te leven heeft/of geleefd moet hebben?

Henk Elegeert