NRC-artikel stemmen per Internet

Leon Kuunders leon.kuunders at NEDSECURE.NL
Fri Mar 30 08:20:08 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Reaktie:

Het is inderdaad zo dat de risico's die kleven aan het gebruiken van een
onbetrouwbaar geacht netwerk (internet) voor het uitvoeren van betrouwbare
akties (stemmen) onoverkomelijke problemen met zich meebrengt.

De vraag die centraal wordt gesteld is hoe tegemoet te komen aan de behoeftes
die men bij de kiezer ontdekt. Men wil best stemmen, maar de inspanning die
daarvoor moet worden gedaan moet zo minimaal mogelijk zijn.

In plaats van de oplossing te zoeken in nieuwe procedures die vooralsnog niet
realiseerbaar zijn (en dat waarschijnlijk nooit worden) lijkt het beter om te
kijken naar een verbetering en vereenvoudiging van de huidige procedures.

De controle die nu plaats vindt bij het stemlokaal (stembiljet overhandigen +
identificatiebewijs laten zien) is gebaseerd op twee zaken:
1) Het bewijs van stemgerechtigheid.
2) De koppeling van 1) aan de stemgerechtigde middels persoonlijke
identificatie.

Eis nummer 1) wordt bereikt middels het via post opsturen van het stembiljet
(geen inspanning stemgerechtigde). Nummer 2) wordt bereikt door fysieke
aanwezigheid te eisen "op een bepaalde plaats" voor het uitvoeren van de
persoonscontrole (teveel inspanning stemgerechtigde). En juist op dat punt kan
ICT een geweldige goede rol spelen.

Echter:

Het Rathenau instituut heeft op dinsdag 27 maart de resultaten aangeboden van
een onderzoek naar de ontsluiting van overheidsinformatie aan minister Van
Boxtel. Het volledige gebrek aan visie, sturing en samenwerking wat tekenent is
voor het ICT beleid van de nederlandse overheid wordt hierin op een pijnlijke
manier duidelijk gemaakt. Inspanningen op het ICT gebied gedaan door (lokale)
overheden worden zonder duidelijke definitie van doelstellingen, resultaten en
samenhang uitgevoerd. En hierin zit de mogelijkheid, of onmogelijkheid, om het
"stem" probleem op te lossen.

Maak het de burger makkelijker, maar zonder die controle uit het oog te
verliezen. En kijk naar waar de kiezer 1) zonder al te veel moeite voor
hem/haar kan worden geïdentificeerd en 2) waar de kiezer bereikbaar is.

De tankstations langs de nederlandse snelwegen voeren dagelijks dit ritueel
miljoenen malen uit, zonder noemenswaardige problemen. Wat is er nu eenvoudiger
dan de stemkaarten rond te sturen en bij de tankstations stemlokalen in te
richten? Een drive-through (hoeveel klanten hebben de drive-in restaurants
eigenlijk per dag?) waar men middels een "vote-and-go" systeem kan stemmen
lijkt wel het meest ideale. Oh ja, en de ns-stations niet te vergeten.

Waarom kan dit niet? Omdat we nu voordat er gestemd wordt controleren of een
bepaald persoon wel woonachtig is in een bepaalde plaats en daarmee
stemgerechtigd is. Aan de hand van stemlijsten ... En als we deze controle nu
eens achteraf uitvoeren? Het enige dat we moeten controleren is de ingeleverde
stemkaart en dit kan eenvoudig door deze in te voeren in een computersysteem
dat de kiezer per woonplaats registreert. Na de stemming worden de gegevens
verstuurd naar de desbetreffende gemeentes en na controle wordt de (reeds
bekende) uitslag bekrachtigd.

Een "digitale culturele-revolutie" is wat we hiervoor nodig hebben en het wordt
tijd dat we ons dat realiseren.

IMHO (oftewel, in mijn nederige opinie), we neuzelen te veel, jagen de
verkeerde doelen na  en doen uiteindelijk te weinig.

Leon Kuunders