NRC-artikel stemmen per Internet

News system news at CDEGROOT.COM
Fri Mar 30 08:51:18 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Leon Kuunders <leon.kuunders at nedsecure.nl> said:
>De vraag die centraal wordt gesteld is hoe tegemoet te komen aan de behoeftes
>die men bij de kiezer ontdekt. Men wil best stemmen, maar de inspanning die
>daarvoor moet worden gedaan moet zo minimaal mogelijk zijn.

Laten we eens even doorschieten en de inspanning tot nul terugbrengen. Denk je
dat de kwaliteit van de keuzes die gemaakt worden beter wordt?

Een van de grote problemen waar ik als democraat mee worstel is dat iedereen
het over de rechten van de kiezer heeft, maar niemand het over de plichten van
de kiezer. Die discussie wordt vaak snel onder tafel geschoffeld, maar ik vind
dat het de plicht van de kiezer is om zich goed te informeren, mee te
discussieren over politiek en programma's, en vergeleken met die inspanning is
de gang naar een stembureau in je buurt vrij klein. Als die laatste inspanning
te groot is, prima - ik heb liever 40% opkomst van mensen die geinteresseerd
zijn in politiek en doelbewust kiezen dan 90% opkomst van mensen die het
zo gemakkelijk mogelijk gemaakt wordt zodat ze op de eerste de beste populist
kunnen stemmen.

Laten we als democraten eens wat meer tijd besteden aan het nadenken over hoe
je de kiezer kan "opvoeden", hoe je de maatschappij zo kan inrichten dat het
deelnemen aan politiek op alle lagen weer de moeite waard wordt.

>realiseerbaar zijn (en dat waarschijnlijk nooit worden) lijkt het beter om te
>kijken naar een verbetering en vereenvoudiging van de huidige procedures.

Laat dat alsjeblieft aan de amerikanen over, die hebben het harder nodig dan
wij. Wijzigen van procedures is oppervlakkig geknutsel aan een politiek
bestel dat niet meer bij de huidige maatschappij past.