Radio-stilte: Vrijheid van meningsuiting voor de Willem Alexander

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Mar 8 10:06:28 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" wrote:

> De uitlatingen van de Kroonprins tonen eens te meer aan hoe belangrijk
> het is dat de leden van het Koninklijk Huis zich vrijelijk over van
> alles en nog wat kunnen uitspreken en hoe obsoleet de 'Ministriele
> verantwoordelijkheid in deze zij.
>
> Voor het eerst hebben we -weleenswaar via de mond van de Kroonprins-
> kennis kunnen nemen van het verwerpelijke gedachtengoed van juffrouw
> Maxima (vandaar dat hij in vreemde tongen spreekt) en dat zoiets kan
> alleen maar verhelderend werken. En dat heeft het dan ook.

Deze "verwerpelijke gedachten" leefden en leven in brede lagen van de
Nederlandse elite. Laat dat goed tot je doordringen. Het is het
gedachtengoed dat "orde en recht" met ferme hand moeten worden hersteld
tegen de krachten van de "chaos en de subversiviteit". Het zijn de
gedachten waarmee in de jaren zestig en zeventig de opstandigen werden
nedergeslagen, het zijn de gedachten waarmee politionele acties zijn
opgezet en uitgevoerd, en zijn de gedachten waarmee "subversieve
regimes" als Milosovic of Hoessein met harde hand tot de orde worden
geroepen. Het zijn de gedachten achter de krachten van oorlog,
repressie, van de harde aanpak.

Nederland is zelf zwanger van de Videla-Zorreguieta mentaliteit. Vergis
je niet. Zoals krakersbolwerken worden aangepakt, zoals de demonstranten
werden aangepakt bij de Eurotop, waarbij misbruik van recht niet werd
geschuwd, zoals de Italiaanse cameraploeg bij Euro 2000 tegen de vloer
werd gewerkt... Videla is in ons eigen boezem meer dan aanwezig. Ons
geschreeuw richting Argentinië is een proces van projectie en
schuldafschuiving. Ook Rosenmöller was ervoor Milosovic een "lesje te
leren". Leg me dat principieel verschil maar eens uit (zonder NAVO
propaganda aub).

Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen.

Ziet gij de splinter in andermans oog, en niet den balk in eigen oog?