Radio-stilte: Vrijheid van meningsuiting voor de Willem Alexander

Thu Mar 8 10:03:26 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Marc Enschede <m.enschede at BOPPELANS.ORG> schreef:
>Het gebrek aan vrijheid van meningsuiting vind ik des te schrijnender in het
>geval van Wim Koks draai om de oren richting Willem-Alexander. Deze hele
>situatie gaat Willem zodanig aan dat hij persoonlijk het recht moet hebben
>z'n mening te kunnen geven en zich te verdedigen, gelijk ieder ander uit
>ons land dit kan.

Kok heeft inderdaad de zaak geen goed gedaan door 'een radio-stilte' te
verordineren (het lijkt wel of iedereen langzamerhand gek wordt van deze
Argentijnse heks). Waarom zou de Kroonprins wel met zijn heks nieuwe
fascistjes mogen maken maar niet mogen luisteren naar haar -uit een
abjecte krant opgedane- inzichten om deze vervolgens door te sluizen naar
de Nederlandse media ?

De uitlatingen van de Kroonprins tonen eens te meer aan hoe belangrijk
het is dat de leden van het Koninklijk Huis zich vrijelijk over van
alles en nog wat kunnen uitspreken en hoe obsoleet de 'Ministriele
verantwoordelijkheid in deze zij.

Voor het eerst hebben we -weleenswaar via de mond van de Kroonprins-
kennis kunnen nemen van het verwerpelijke gedachtengoed van juffrouw
Maxima (vandaar dat hij in vreemde tongen spreekt) en dat zoiets kan
alleen maar verhelderend werken. En dat heeft het dan ook.

Ik kijk reikhalzend (zeker niet kokhalzend) uit naar nieuwe uitspraken
van de Kroonprins.

Wie precies wil weten wat Maxima zoal leest, surfe naar het rechts-con-
servatieve blad 'La Nacion'.

Home page:
   http://www.lanacion.com.ar
E-mail:
   http://www.lanacion.com.ar/espec/informac.htm
Ediciones anteriores (back issues):
   http://www.lanacion.com.ar/espec/anterior/98/indexasp.htm
Stuk in La Nation van 26 februari (daar ging de brief over !)
   http://www.lanacion.com.ar/01/02/26/nota.asp?pag=p20.htm
   Vertaling in het Engels met Altavista Babelfish:
   http://babelfish.altavista.com/translate.dyn?lp=es_en&doit=done&frame=random&url=http://www.lanacion.com.ar/01/02/26/nota.asp?pag=p20.htm
27 februari 2001:
   http://www.lanacion.com.ar/01/02/27/
   Vertaling in het Engels met Altavista Babelfish:
   http://babelfish.altavista.com/translate.dyn?lp=es_en&doit=done&frame=random&url=http://www.lanacion.com.ar/01/02/27/

De Brief, vertaling in de Volkskrant van vandaag:
http://www.volkskrant.nl/nieuws/nederland/360022311.html

Geachte redactie,

Naar aanleiding van uw berichtgeving op 26 februari onder de titel
Onthullingen van Videla ontken ik ten stelligste dat ik de uitlatingen
die aan mij worden toegeschreven en waarmee ik de schuld op mij zou
nemen, heb gedaan.

In een schrijven dat ik vijftien jaar geleden aan het parlement heb
gericht, heb ik 'de gruwelen van een oorlog die was uitgelokt door
extremistische krachten die gedurende een decennium 21.800 daden
van vandalisme hadden begaan', openlijk betreurd en sprak ik de wens
uit dat het tot een 'werkelijke verzoening tussen de Argentijnen' zou
komen.

In het bijzonder sprak ik mijn medeleven uit met het verdriet van al
diegenen die als gevolg van het conflict doden, gewonden of invaliden
te betreuren hadden.

In september 1999 heb ik deze verklaringen bevestigd, waarbij ik mijn
spijt hebuitgesproken dat niet alle wonden waren geheeld en over de
nasleep van deze broeder twist.

Vijftien jaar lang heb ik het stilzwijgen bewaard als bijdrage aan de
vrede en de verzoening tussen de Argentijnen. Ik heb mij nu toch
uitgesproken om verkeerde interpretaties en conclusies te voorkomen.
Het is niet mijn bedoeling geweest het vuur van de tweedracht weer aan
te wakkeren.

Jorge Rafael Videla