Zorreguieta coordinator uitlokken staatsgreep

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Mon Mar 5 03:01:02 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jan,

Je schreef onder meer:

en dat het geen bevrijding was maar wel degelijk een "vuile" staatsgreep
is ook verteld in nova, ondermeer door een argentijnse van nederlandse komaf
die voor de staatsgreep van videla ondermeer chileense vluchtelingen opving
en een nederlander die in die jaren aan een argentijnse universiteit werkte
en de ene na de andere collega zag "verdwijnen"

Hierop citeer ik uit een GDP/ANP bericht van mijn locale, Utrechtse krant
van zaterdag 3 maart:

"De staatsgreep (van het Videlabewind, tjerk) werd door het overgrote deel
van de bevolking gezien als een verlossing van de chaotische regering van
Isabel Perón. De schrijver Jorge Luis Borges verwoordde aanvankelijk
opluchting door opgewekt uit te roepen dat het land eindelijk `door heren
wordt geregeerd'. Hij omschreef de staatsgreep als een daad die het land van
de smaad en de schande redde. De economie lag vooor de coup vrijwel stil
door stakingen, de inflatie bedroeg zo'n 600 procent en in de tien maanden
voorafgaande aan de coup werden meer dan 4000 aanslagen of misdrijven
geregistreerd die een politieke achtergrond hadden".

Hiermee wil ik niet onmiddellijk zeggen, dat hij een verzetsheld was, maar
de coup was een andere coup dan bijvoorbeeld Paul Rosemuller vanavond op
netwerk ons wilde doen voorkomen, althans het laatste stukje wat ik net nog
zag. En dat Jorge Z een grootgrondeigenaar was, die voor zijn belangen
opkwam, wil ik hem niet nadragen. De familie Van Oranje N heeft ook meer
ruimte ter beschikking dan mijn achtertuintje in de binnenstad.

Het probleem zit hem hoe dan ook in de erfelijke monarchie en hun rol in ons
staatsrecht. Naast het typisch Hollands moralisme, waarover iedere
Argentijn, die ik op TV zag over deze kwestie, zich in hoge mate verbaaste.

En toch maar weer: Op naar de vrijmarkt,

Tjerk

> [...]
> commentaar van de Nederlandse wetenschapper, kwam de naam Zorreguitea
> welgeteld 1 keer voor, een vernoeming in 1982 als een van de deelnemers
aan
> het Videlabewind. En hij stond helemaal onderaan de lijst, niet omdat zijn
> achternaam Z was, maar omdat hij onbeduidend was. De echte boeven die ook
> door de Argentijnse strafrechter veroordeeld zijn, stonden bovenaan.
>
> Ik begrijp nog steeds niet, waarom Nederland hier zo van moralisme en
> suggestieve voorstellingen moet overkoken. Ook al was de man lid van een

Nederland