radio frekwentie veiling

Eibert van de Streek streeke at IAE.NL
Fri Jun 29 20:45:10 CEST 2001

Hallo Henk,

Ben nieuw in deze discussie thread, had ik eigenlijk moeten checken.

'Het wilde kapitalisme'!

Een treffend moto wat ik op een forum heb gelezen is 'liberalisme als
het kan en
sociaal als het moet'. Bij sociaal kun je ook maatschappelijk lezen.

Ik verwacht zeker geen heil van het 'wilde kapitalisme' maar overheid
bemoeienis
is zeker zo fataal/wreed. Ik werk zelf in een van de wildste takken, de
computer en
internet  industrie, je weet wel, geen CAO etc. Toch is geen bemoeienis
veruit het
beste; nieuwe producten en business modellen moeten zich zelf maar
bewijzen. Pas
als er maatschappelijke issues uit ontstaan moet de overheid, als
vertegenwoordiger
van de maatschappij, dit goed in de gaten gaan houden (zie discussie
Globalisering).
Maar pas op met te snel nieuwe wetgeving want de techniek en daarmee de
mogelijkheden veranderen nog steeds met grote snelheid.
Hier tegenover wil ik de landbouw industrie zetten. Volledige
overheidsbemoeienis
in sommige takken leidt alleen tot volledige afhankelijkheid, zoals we
allen weten.

Andere negatieve voorbeelden zijn NS (halve zelfstandigheid is geen
zelfstandigheid),
gezondheidszorg (bemoeienis gaat veel de ver: aantal bedden, salarissen
...),
electriciteits voorziening in de VS (jarenlange verwaarlozing en vaste
prijzen), etc.

Al deze voorbeelden heeft mij overtuigd dat de overheid zich vooral grenzen
en doelen moet stellen maar zich niet moet bemoeien met de precieze
uitvoering.
De huidige maatschappij is veel te complex om dat centraal aan te sturen.
Een zeer kwalijk voorbeeld was bijv de compensatie voor de hoge
dieselprijzen,
de vervoerders hadden dit maar in hun contracten moeten afdekken.

Hierbij mijn simpele visie als Ingenieur op het liberalisme,

Eibert van de Streek