Het wilde kapitalisme, was Re: radio frekwentie veiling

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Jun 30 02:38:36 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Eibert,

Je stuk overlezend en overlezend wordt me maar niet duidelijk waarom je
in de aangehaalde voorbeelden de afweging de ene kant op maakt en waarom
niet de andere kant.

Je geeft in de voorbeelden geen enkel zicht in je analyses op grond
waarvan ook ik je conclusies zou kunnen delen.

Je "Al deze voorbeelden heeft mij overtuigd dat de overheid zich vooral
grenzen en doelen moet stellen maar zich niet moet bemoeien met de
precieze uitvoering" kan ik niet met je delen.
Mijn indrukken zijn juist dat "de gestelde grenzen en doelen" juist niet
worden nageleefd.

Je "De huidige maatschappij is veel te complex om dat centraal aan te
sturen" suggereert dat we hier een dergelijk systeem zouden hebben of
daar heen zouden willen.
Ik kan daarvoor geen aanwijzingen vinden of heb ik iets gemist?

Anderzijds is er met de komst van ICT meer mogelijk wat in het verleden
onmogelijk zou zijn geweest.
Juist individuelere afstemming, gerichtere communicatie etc. i.p.v. van
de massacommunicatie waarmee we het tot nog toe hebben moeten doen.

Als het gaat om nieuwe wetgeving neem ik aan dat je de "computer
industrie" bedoeld, en dat je het snel met me eens bent om regulering,
namelijk het beschermen van zogenaamde intellectuele eigendommen zo snel
mogelijk moet worden afgeschaft, om de snelle ontwikkelingen niet
onnodig in de weg te staan?
Laat de markt maar bepalen wat als "intelligent" moet worden beschouwd,
mee eens?

En als het gaat om de concurrentie in die industrie dient toch ook het
monopolie van M$ gebroken te worden.
Want waarom zouden we daar wel beschermingsmaatregelen hanteren?

Tenslotte, je komt me toch met een wat vreemde omschrijving met wat de
overheid is en haar bemoeienissen.
Hoe rijm je "Pas als er maatschappelijke issues uit ontstaan moet de
overheid, als vertegenwoordiger
van de maatschappij, dit goed in de gaten gaan houden" vs. "Al deze
voorbeelden heeft mij overtuigd dat de overheid zich vooral grenzen en
doelen moet stellen maar zich niet moet bemoeien met de precieze
uitvoering."

Ik kan me maar niet onttrekken aan het idee dat de burger in je
voorstelling geen partij is dan wel dat de overheid slecht communiceert.

Henk Elegeert