"globalisering" en democratie

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Jun 26 14:18:48 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel Scheffer schreef o.m.:

> Het wordt vaak vergeten, maar de huidige economsche globalisering met een
> ontbrekende rechtstatelijke pijler werkt juist de grote multinmationale
> ondernemingen en NGO's in de hand. Zij hebben de financiele en juridische
> middelen om over de grens jun gelijk te halen. Kleine ondernemingen (boeren
> in derde wereld landen) hebben geen betaalbare manier om on hunb rechten te
> claimen. De conventie van Den Haag brengt het recht binnen het bereik van
> kleinere en zwakkere spelers, net als de WTO ook de positie van kleinere
> landen en spelers versterkt.

Dat van die WTO is al twijfelachtig, maar in het geval van het nieuwste
initiatief van deze "Haagse conventie" is je bewering onjuist.

Het concept-verdrag stelt multiantionals in staat tot "jurisdiction
shopping" doordat ze de keuze hebben waar ze je aanklagen. Nu is dat
juist niet het geval, omdat een uitspraak van een (bijvoorbeeld) Chinese
rechter voor een Nederlander niet zoveel gevolgen heeft.

Dat je daarvoor de mogelijkheid terugkrijgt een Chinees bedrijf in
Nederland te vervolgen is voor een burger van een democratische
rechtsstaat volstrekt onvoldoende wisselgeld.

En landen kunnen nieuwe wetten aannemen, die daarna zonder enige
parlementaire goedkeuring ook in Nederland van kracht zouden worden!
Niks democratische controle dus.

Daarbij: het effect van zo'n verdrag is dat op elk gebied de meest
restrictieve wet uit enig land in het hele verdragsgebied van kracht
wordt. Als je een parodie maakt van een Koreaans politicus kun je in
Korea aangeklaagd worden, en de Nederlandse overheid zal vervolgens je
parodie moeten censureren.

Dit verdrag beperkt zich dus niet tot claims tegen bedrijven die hun
toezeggingen niet nakomen! Intellectuele monopolierechten vallen er ook
onder, alsmede andere wetgeving die de vrijheid van meningsuiting
beperkt.

Lees de links uit mijn oorspronkelijke bericht! Vooral de tweede
(http://www.cptech.org/ecom/jurisdiction/hague.html), een verslaglegging
door een medewerker van de American Civil Liberties Union (ACLU), geeft
veel informatie.

Ook "Harm from the Hague" (http://www.gnu.org/philosophy/hague.html)
door Richard Stallman is interessant.

Groeten,