[Varmagate !]

Michiel Scheffer Vz PC mrsch002 at PLANET.NL
Tue Jul 31 00:02:04 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Varmagate - ESF-Gate

Op vakantie geweest, en ook weinig komkommers aangetroffen. Dus werk me nu
door drie weken kranten. Ik vind eerlijk gezegd de zaak Varma pathetisch, de
zaak Melkert-ESF is ronduit schandelijk. Het verbaasd me dan ook dat er op
deze lijst niet meer aandacht naar uit gaat. De omgang met de ESF gelden is
op meerdere niveau's schandelijk. Ten eerste de zaak ESF-Arbeidsvoorziening,
ten tweede het opzetten van projecten zonder fundament en ten derde het
blokkeren van onderzoek door SoZa.

Als ex-secretaris van een branche-organisatie gaat plotseling het licht
branden. Ik kon toen nooit begrijpen hoe ESF projecten de lucht in gingen en
vermoedde daar altijd winst voor de subsidieaanvrager en de project-manager.
De werkgevers werden op nodeloze kosten gejaagd, de werknemer of werkzoekers
werden er nauwelijks beter van. Zoals ik het zie is er nog maar een fractie
van het hele verhaal opgelicht, ik kan nog wel op een spoor wijzen.

Ernstiger is het vermoeden dat bij steeds sterker leeft dat er sprake is van
een PvdA kartel rond de ESF pot, een kartel van toeschuiven en toedekken.
Hoe lang gunnen de Nederlanders de PvdA nog haar premier bonus?

Michiel Scheffer