komkommatijd (was Re: pseudologi(c)a phantastica)

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Jul 27 23:48:42 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:45 27-07-2001 Friday, Erik van den Muijzenberg wrote: weer een boel
irrelevante, op de man spelende en relnichterige onzin.

Inhoudelijk nog het volgende:

>Dat zou kunnen. In dat geval *blijft* ze niet zitten, maar
>neemt ze weer zitting.

Dus dat afscheid was fan slechts een tijdelijke afwezigheid. Weinig
afscheid dus, tenzij u een Heintje Davids-fan bent.

>Meneer Pitstra heeft thans zitting, en zou de zetel dan weer
>moeten inleveren, neem ik aan?

Tenzij die weer aangeeft ernstig ziek te zijn en afscheid gaat nemen. Dan
wisselen ze zeteltje.

>Dat weten we niet zeker.
>Het is mogelijk dat haar uitspraken *wel* door feiten worden
>onderbouwd,

Dus niets staat vast bij Mw. Varma. Ik begrijp dat deze bittere waarheid
slechts langzaam tot u door weet te dringen.

>maar dat wij niet op de hoogte zijn van de feiten.
>Zo is een huisarts in principe gebonden aan zijn geheimhoudings-
>plicht.

U bedoelt het Medisch Geheim, of het Medisch Dossier. De arts mag echter
wel, na afweging van belangen, aangevemn of iemand staat ingeschreven in
zijn/haar praktijk. De oncoloog in kwestie gaf suidelijk aan Mw. Varma niet
als patiënt te hebben. Hij had ook kunnen zeggen: "Deze informatie valt
onder mijn beroepsgeheim". Maar dat zei hij niet. Leest U de trouw, de NRC,
de Volkskrant het het Nederlands Dagblad er nog maar eens op na. En bezoekt
u dan in één adem ook nog eens de website van Groenlinks.

>Dat staat niet vast.

Dat staat vast. Met de verklaring van arts, hetgeen een feitelijkheid is,
staat het hele bouwsel op losse schroeven.

>Nogmaals - u bent blijkbaar traag van begrip - vaststaat dat
>zij afscheid heeft genomen als Kamerlid, en dat zij heeft
>gezegd dat zij afscheid nam omdat ze ernstig ziek was.

Dat zij ritueel afscheid heeft genomen is vastgelegd door media. Dus we
kunnen ervan uitgaan dat Mw. Varma een soort van afscheid heeft genomen. Of
ze daarmee permanent uit de Tweede Kamer is staat nog niet vast. Omdat niet
vast staat of ze ziek is. Aangezien de ziekte de oorzaak van dat afscheid
is, staat derhalve zelfs dat afscheid nog niet vast. Een afscheid zonder
weg te gaan is nameliojk geen afscheid, maar een pseudo-phantastica-afscheid.

>Ach, ik vind uw opinie dat politici allemaal zakkenvullende,
>kaasstolpenbouwende ijdeltuiten zijn, ook niet uitblinken in
>originaliteit. U wel?

Wanneer ik zulks geuit zou hebben. Maar ik heb zulks nooit geuit. U valt
dus een uiting aan die niet heeft plaatsgevonden. In de redeneringsleer
heet zoiets de drogreden van een stropop.

>Dit was geen argumentatie; het was een opinie.

Nee, iemand persoonlijk aanvallen is geen opinie. Dat is op de man spelen.
Een opinie richt zich op inhoud. Zo is mijn opinie dat veel politici lijden
aan media-verslaving en mythomanie *niet* op de man spelen. Als u het
verschil niet begrijpt wil ik wel in een privé mail nader toelichting geven.

>Ik mag vast wel verklappen dat u in die emails zelfs het
>verschil tussen logica en ideengeschiedenis niet begrijpt.

Nee, dat mag niet, want dat is door u verzonnen. Ik heb in mijn emails aan
u aangetoond dat het begrip via de Grieken en de Fransen bij Freud is
geland, en daar door Freud weer een eigen draai aan is gegeven. Zoiets heet
ideeën geschiedenis. U stelt dat hysterie geen Freuds begrip is
*doordat*  het gegrip door de Franse School is gehanteerd. Dat is een
logica-blunder. Probeert u alstublieft uw eigen verwarring niet op mij te
projecteren.

>Dat 'conversiehysterie' geen containerbegrip is, heeft u
>in die uitgebreide (?) emails aan mijn privé-adres niet
>weerlegd.

Mijn stelling was dan ook dat *hysterie*  een containerbegrip vormt.
Conversie-hysterie is daarvan een bijzondere vorm. Mag ik er overigens op
wijzen dat het bergip conversie-hysterie niet meer gangbaar is. Mens
spreekt van "conversion-disorders".

>U volstond met het verstrekken van de URL van
>een Belgische webpagina waar wat werd geneuzeld over Lacan.

Ik toonde met een voorbeeld aan dat het begrip hysterie in vakbladen en op
webpagina's wordt behandeld als een Freuds begrip. Of u met de inhoud van
die pagina eens bent doet niet ter zake.

U maakt een logica-fout. Het gat er niet om of er stromingen of scholen
waren vóór Freud die het begrip reeds gebruikten. Het gaat er ook niet om
waar Freud zijn inzichten aan ontleende. Freud heeft het begrip in Parijs
leren kennen en is er enthousiast, in samenwerking met anderen, over gaan
publiceren. Hij heeft er zelfs school mee gemaakt. Genoeg anleiding op het
een Freuds begrip te noemen.

>Als ik uw redenering volg, zouden we moeten spreken van een
>Grieks begrip. De Franse school gaf echter een dermate
>andere draai aan het begrip, dat het sindsdien bekend staat
>als afkomstig uit de Franse school.

Juist, en Freud gaf er wéér een andere wending aan. Zijn specifieke
inzichten omtrent het onderscheid tussen het bewuste en het onbewuste
zijn  ontstaan door zijn ontmoeting met de hysterie zoals door Charcot aan
hem gedemonstreerd.

>Ah, hysterie is dus geen Freudiaan begrip; het is een
>Bilderdijkiaans begrip! Had dat dan meteen gezegd!

het is óók een Bilderdijkiaans begrip. Het komt voor dat meerdere
wetenschappers of schrijvers hetzelfde begrip hanteren. Voorbeeld:
"klassenstrijd" is zowel een Marxiaans áls een Leninistisch begrip.

Neen. U verwart de signifiant met de signifié. Naast Sophocles schreven
meerdere schrijvers over deze bijzondere relatie tussen kind en ouder (s).
Onder andere ook  Graf August von Platen - Hallermúnde: Der romantische
Oedipus (1829). Dat Freud er de naam "complex" aan toevoegde maakt hem nog
geen alleenrecht-houder van het begrip.