neutraliteit van de overheid was Re: Fw: virus

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Jul 26 10:18:42 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jos Horikx wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat komt omdat de overheid in feite bepaalde groeperingen voortrekt
> om daarmee in feite mediapolitiek te bedrijven buiten het feitelijke
> (openbare)
> politieke circuit om. Als voorbeeld, maar slechts als voorbeeld zie:
>
> http://www.haagschecourant.nl/CDA/regioportal/1,2078,1555__641627_,00.html

Als "Topman S. Ballmer van Microsoft noemde Den Haag een showcase voor
de rest van
Europa. ", dient men gealarmeerd te zijn.

Neem daarbij de zwakke bescherming van de client (lees ontwerp vd
software) tegen het verspreiden van virussen en men weet op voorhand dat
er problemen zullen ontstaan.

Het bedrijf legt sowieso weinig belangstelling aan de dag voor de
privacy van de burger/klant.

Bovendien is het ideaalbeeld van een papierloze samenleving geen vinding
van M$ en zeker niet het enige bedrijf waar dat al gerealiseerd is.

> Kritiek hierop is ondermeer te lezen in de draad op:
> http://www.nettime.org/nettime-nl.w3archive/200106/msg00036.html

De onbezorgde toegang van de burger tot informatie op grond van
concurrentie overwegingen van het bedrijf zelf vormen wat mij betreft
een ernstig obstakel voor een verantwoorde informatie voorziening.

> Het voordeel van dit soort verdeel-en-heers politiek is dat het veld zelf
> verdeeld raakt ipv dat politieke keuzes door de burger beoordeeld kunnen
> worden als politieke keuzes.

Je zult zien dat ze de verantwoordelijkheid voor een en ander bij het
bedrijf zullen leggen zodat er voor de burger helemaal geen zicht meer
op te krijgen is. De overheid lijkt dan van het probleem af te zijn,
maar voor de burger/klant beginnen ze dan pas echt.

Laat staan dat je nog een verantwoorde keuze mogelijkheid hebt voor wat
betreft de te kiezen politieke partij bij de volgende verkiezingen. :)

Henk Elegeert