Fw: virus

Jos Horikx jhorikx at CHELLO.NL
Tue Jul 24 13:55:39 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:54 24-7-01 +0200, Frans Vermeer wrote o.a.:
> [...]

Dit specifieke virus was enger. Ik zelf moet iedere keer als ik iets
raars binnenkrijg (en daar valt alle niet-text onder, javascript en doc-
documenten kan namelijk ook gevaarlijk zijn) de een of andere
keuze maken. Zo ook gisteren. Toen besloot ik om de file
(enunit1.doc.pif) te *hernoemen* tot enunit1.txt, *zonder* het ding
te openen dus. Dat was al genoeg om mijn comp te besmetten.

Je advies is niet veilig genoeg. Ik heb geen enkele reden om
aan te nemen dat John Stuurman van kwade wil is. Ik kan hem zelfs
niet achteloosheid in de schoenen schuiven omdat ik het als een
soort moreel gebod beschouw om mensen gelijkelijk te behandelen
(ook als het fout gaat dus) Het had iedereen kunnen overkomen. Ik
heb bij mezelf iets dergelijks alleen kunnen voorkomen omdat ik
toevallig op mijn firewall en mijn antivirussoftware lette, als ik een
gemiddelde gebruiker was geweest dan was ik het geweest die dit
virus had rondgestuurd.

Dit soort dingen zijn gewoon het logisch gevolg van het feit dat men
de communicatie overlaat aan een soort industrie (Microsoft in
dit geval) in plaats van dat men de regie in eigen hand houdt.

Op dat soort achteloosheid kan ik me wel kwaad maken.

>Dit verondersteld dat degeen die het virus heeft gepost dat
>opzettelijk heeft gedaan. Dat is niet waar.
>Ik open alleen maar attachments waar ik met de verzender iets over
>had afgesproken.

Dat is al een stuk veiliger. Ook goed zou het zijn nogmaals
gezamenlijk de wenselijkheid te onderstrepen van een van de
belangrijkste elementen van de netiqette: als het niet nodig is om
ervan af te wijken, post dan in ascii (= "platte tekst")

Met vriendelijke groet,

JH