Ziekte als metafoor (was: pseudologica phantastica)

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jul 24 14:07:00 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:02 24-07-2001 Tuesday, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>Zolang men zich maar realiseert dat al dit soort uitspraken (domme, dat
>  wel) metaforen zijn, is er weinig aan de hand. Maar in het onderhavige
>  geval is er beslist geen sprake van een metafoor.

Het is lastig. Dat de kat in nood was, is duidelijk. Dat de sprong raar is,
dat is ook duidelijk. Maar Varma lijkt inderdaad goed te hebben geweten wat
ze deed. Ze heeft  geld toegezegd. En als gevraagd werd waar het bleef dan
verzon ze aannemelijke excuses voor de vertraging. Ze heeft waarschijnlijk
eerder gegokt dan pathologisch gelogen. Gegokt dat ze het geld wel ergens
vandaan zou halen. Het doet me denken aan de meisjes die zo'n vijfentwintig
jaar geleden naar Bhagwan in india gingen. Ze hadden geen geld, maar toch
wilden ze naar India. Dus ze gingen, wat de Meester had gezegd: whre there
is a need, the energy will take care. Dat ze zichzelf daarmee in de meest
verschrikkelijke schulden stortten, en soms niets anders meer konden doen
dan prostitueren om wat geld bijeen te harken, daar had de Meester het niet
over gehad.

Strafrechtelijk heeft Varma niets te vrezen. Een belofte niet nakomen is
geen strafrechtelijk feit. Hoogstens een civielrechtelijk feit: de belofte
kan een contract zijn en Varma heeft niet gepresteerd. Zij kan dan
aangesproken worden door de tegenpartij. Maar dan moet aangetoond worden
dat de beloften de hardheid van een overeenkomst hebben, en als ze dat
ontkent, en zegt dat het ze reserves heeft ingebouwd, en slechts haar bèst
zou doen, dan heeft de ander partij geen poot om op te staan.

Zelfs het voorwenden van een ziekte, ook als kamerlid, heeft geen
strafrechtelijke betekenis. Want bedrog of misleiding e.d. hebben pas
relevantie als er een oogmerk was materieel voordeel te behalen
(oplichting). Dat lijkt hier ook niet primair aan de orde te zijn. Iederen
die zich ziek meldt om een ándere reden dan een reële ziekte, zou dan
strafbaar zijn. Vijftien procent van het NS personeel zou zich dan moeten
verantwoorden voor de rechter...

Het zou trouwens erg interessant worden zijn als Varma tóch een dodelijk
ziekte blijkt te hebben. Die mogelijkheid wordt de laatste dagen niet meer
gezien, maar die is er theoretisch nog wel. Kijken al die deskundologen
die  haar al van boven tot onder hebben gediagnostiseerd mooi op hun neus.

Hein Westerouen van Meeteren

*Conflictbemiddeling/Mediation (NMI)
*Opleiding/Coaching
*Organisatie-advies/Consult