ICT enzo

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Sun Jul 8 20:41:11 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat ICT niet meer weg gaat is helder. Dat ICt meer belooft dan het kan
ook.Met name omdat de belofte van ICT nog steeds niet echt inhoudt dat
'domme gebruikers' zoals ik het gemakkelijk kunnen gebruiken. Het is
interessant dat vrijwel alle apllicaties nog steeds een hoog gehalte heeft
van niet nadenken over hoe mensen kunnen snappen wat er is bedoeld als zij
op zich niet veel weten van de achterliggende technologie/software.
De zg helpfuncties zijn een uiterst illustratief voorbeeld.

ICT is niet meer weg te denken, de huidige ontwikkelaars wel, althans de
mate waarin zij in hun wereld leven en te weinig rekening houden met ander
edenkmodellen dan die van hen. Toegegeven, het is al sterk verbeterd tov
enkele jaren gelden, maar kan nog beter.

Dat iemand aftreedt ivm (gebrek aan) kennis van ICT is zo idioot dat ik
nauwelijks kan geloven dat dit de echte reden is geweest. Leven zonder ICt
gaat (nog) erg goed. Sterker: is er al onderzoek gedaan naar de voordelen
van ICT voor de leefbaarheid voor mensen van hun leven? Ik ben een
grootgebruiker van ICT, maar moet - ondanks alle voordelen - toegeven dat
mijn werkdag alleen maar is toegenomen sinds ICT haar echte intrede heeft
gedaan. Email is daar slechts één uiting van.

Al is gedacht aan de milieunadelen agv ICTgebruik? De grotere
afhankelijkheid van organisaties ne mensen van ICT-toegnag waardoor de
zelfhulp en zelfstandigheid wel eens sterker zou kunnen gaan afnemen dan
wellicht wenselijk is?
Geen idee. Ik ben voorshands geen doemdenker. ICT heeft voordelen. Die
moeten dan wel sneller gaan blijken in de praktijk van de modale en minder
modale gebruiker.

groet