Vlaanderen krijgt rechtstreeks gekozen burgemeesters

Herman Beun HBeun at MAIL.DMA.BE
Wed Jul 4 18:20:35 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert schreef:

> Nu de burger nog het recht op informatie en een positie op
> zowel lokaal, provinciaal/regionaal, landelijk en....
> Europees niveau. Gaat het voorzitterschap van België
> in die zin nog iets opleveren?

Wat bedoel je precies met een "positie op Europees niveau"?

Wat betreft het recht op informatie: Het afgelopen jaar, tijdens de
behandeling van de Europese Wet Openbaarheid van Bestuur in de
(ambtelijke) werkgroepen van de EU Raad van Ministers, duurde het
nogal een tijdje voordat de mooie woorden en voornemens van de
regering Verhofstadt ook doordrongen tot de Belgische ambtenaren daar.
Wat dat betreft merk je wel vaker dat ambtenarenapparaten achter lopen
op de politieke ontwikkelingen in de regeringen en aan de top van
ministeries. Dit hoofdstuk is nu voorlopig afgesloten en niet meer het
probleem van het voorzitterschap: de EuroWOB is aangenomen, de
Europese instellingen zullen hem moeten gaan uitvoeren.

Binnen de ELDR-fractie worden de VLD-collega's er in elk geval
voortdurend aan herinnerd dat het voor het eerst is dat de premier van
het voorzittende land een liberaal is en dat we grote verwachtingen
van hen hebben juist op het gebied van openheid en democratie. De
Belgische regering heeft (o.a. via de VLD-staatssecretaris van
Europese Zaken Annemie Neyts, oud-europarlementslid in de
ELDR-fractie) die openheid ook toegezegd. Verder is het natuurlijk een
kwestie van afwachten. Gek genoeg heb ik wat dat betreft toch wat
hogere verwachtingen dan ik zou hebben van een Nederlands
voorzitterschap onder Wim Kok. Misschien vanwege het feit de Belgische
regering veel duidelijker inzet op de federale en democratische agenda
voor Europa die ook D66 voorstaat. Verhofstadt spreekt zich bv
onomwonden uit voor een direct gekozen Commissie-voorzitter, het duo
Kok-Van Aartsen produceert alleen maar nietszeggende vaagheden.

/Herman

P.S.: In het rijtje Belgische verworvenheden was ik trouwens de
euthanasiewetgeving die nu ook bijna voltooid is nog vergeten te
noemen.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*