meevaller 8 miljard

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Jul 3 12:02:16 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker schreef:

> Ik heb een grove rekensom gemaakt en zelfs een gezonde miljardair moet met
> 1 miljard kunnen rondkomen. Mensen die meer nodig hebben, lijken me in een
> harmonische samenleving waarin gezondheid en sociale samenhang voor een
> deel afhangt van gelijkheid ook in inkomen, kans en behandeling, niet
> wenselijk. Dwz de mens wel, zijn oververmogen niet.

Brrr... waar bemoei je je eigenlijk mee?

Het construeren van een kunstmatig plafond aan hetgeen een individu kan
bereiken lijkt me juist uiterst onwenselijk voor een vrije samenleving.

Het idee van een paternalistische overheid die tegen mensen zegt "dat
heb jij niet nodig, geef dat maar aan mij", niet op basis van hetgeen
voor de samenleving nodig is maar uitsluitend vanwege een nogal
calvinistisch aandoend moreel oordeel over wat voor de burger *zelf*
nodig/wenselijk is, maakt me een tikje zenuwachtig.

Gelukkig is het voor de Nederlandse overheid in de praktijk volstrekt
onmogelijk om zoiets als 'maximum bezit' of 'maximaal inkomen' in te
voeren, maar ook als symboolwetgeving kan het nog best schadelijk zijn,
lijkt me.

Mark Koek