'Ambtenaren moeten homo's trouwen'

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue Jul 3 09:44:04 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ramon Barends schreef:

> Uit het collegebesluit lezen wij dat nieuwe
> ambtenaren van de burgerlijke stand niet de
> mogelijkheid wordt geboden om te weigeren om
> huwelijken die niet overkomen met het
> christelijk geloof om geloofsreden te sluiten.
> Dit vinden wij een slechte zaak.

En jij bent hier voor?
(

Ik kan mijn bezwaren niet beter verwoorden dan mijn collega Andor Admiraal in zijn brief in de Volkskrant een paar dagen geleden:

== quote: ===
Het pragmatisme van Ella Kalsbeek

PvdA-staatssecretaris Kalsbeek wil niet dat een ambtenaar van de burgelijke
stand, die weigert een homopaar in ondertrouw te nemen, wordt ontslagen
(volkskrant, 16 juni). Zij stelt dat er een pragmatische oplossing moet
worden gevonden. In Nederland hebben we bij wet afgesproken dat homo's niet
langer worden uitgesloten van het burgelijk huwelijk. Wat zou mevrouw
Kalsbeek ervan vinden als ambtenaren religieuze bezwaren tonen om mensen van
verschillend geloof in de echt te verbinden, of bijvoorbeeld twee mensen met
verschillende huidskleur? Zou zij een hoofd Burgerzaken tolereren die
weigert Nederlandse paspoorten uit te reiken aan dames met hoofddoekjes? En
zou zij een "pragmatische oplossing" zoeken voor een brandweerman die
weigert het huis van een homo te blussen, of voor een politieagent die
weigert een potenrammer te arresteren? Ambtenaren horen hun werk te doen
zonder aanziens des persoons. Als Kalsbeek werkelijk vindt dat ambtenaren
met bezwaren tegen gelijke behandeling moeten worden beschermd, zou niet
alleen de trouwambtenaar maar ook de Staatssecretaris er goed aan doen ander
werk te zoeken. Tot die tijd kan de PvdA zich ook maar beter van
vrijblijvend commentaar onthouden mocht een Imam nog eens iets homofoobs
roepen.
== end quote ===

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*