[Re: De Milliano zelfstandig Kamerlid]

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Fri Jan 19 23:03:25 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer wrote:

> Ook op die vlakken vinden veel burgers de
> wetgeving inderdaad niet bijster goed.
> Geluidsoverlast....allerlei vormen van treiterij
> waar je niks tegen kan doen....en waar de politie
> ook niks tegen kan doen.... Zou de wetgeving dat
> soort dingen ook niet beter moeten dichten Hein?

De wetgeving kan niet alles dichten.
het (samen)leven is dermate ingewikkeld, is onderhevig aan dermate vele
veranderingen, dat je niet van de wetgever kan verwachten aan alle
aspecten van het (samen)leven gehoor te geven. Er zal altijd ruimte
blijven voor interpretatie van de wet, en leven naar de *geest* van de
wet. Dat is hier aan de hand. Kijk, dat verhaal van de Milliano, dat is
een bekend verhaal. daar ben ik het roerend mee eens, sterker nog, dat
heb ik in 1986 en 1994 in het verkiezingsprogramma gezet. Dus
inhoudelijk heb ik niet zo'n probleem met ons Jacques. Het gaat mij erom
dat een groepje salonfähige linkse mensen rond het magazine Ode (we
hebben het heus niet over gedepriveerden hier) de kieswet én het CDA
meent te kunnen gebruiken, misbruiken, om een eigen gelijk binnen te
halen. Wel de lusten, niet de lasten, zou m'n tante Annie zeggen.

> Maar ook jouw voorbeeld vind ik niet vergelijkbaar
> met iemand die zijn wettelijk gegeven recht om
> volksvertegenwoordiger te worden nu claimt, ook al
> is de manier misschien niet super netjes.....

Daar heb ik het dan ook over. Formeel is er niets aan het handje. maar
het is, op z'n zachtst gezegd, niet netjes.

> Dit had erg makkelijk gedicht en dus voorkomen kunnen
> worden......

Misschien wel.

> Vind je nu dat ieder kamerlid dat zelf niet genoeg
> stemmen heeft gehaald moet stemmen zoals zijn
> fractie, of namens het program waarvoor hij
> gekozen is?

Nee. Je kent mijn standpunt. Maar wel zie ik het als de primaire taak
van wat nu "fractie'heet om haar leden te ontslaan van discipline. En
als de kieswet daarbij een handje kan helpen: mooi meegenomen.

> PS. Het is vast niet wettelijk toegestaan dat je
> iemand kapot treitert..... of is er geen middel
> tot het verhinderen van stalking?

Ik heb het niet over stalking. Ik heb het over gedrag dat niet expliciet
door de wet verboden is, en tóch schadelijk kan zijn. Formeel is dat
"toegestaan"(want niet verboden), materieel is het echter
afkeurenswaardig. Over dat laatste praten we hier.