Gedwongen opname verslaafden

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Feb 25 01:08:31 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Na deze uitstekende uiteenzetting van Gerard kunnen we de werkelijke
problemen namelijk hoe 'verzorgd' "Heerlen" de opvang van
ex-verpleegden, bekijken.
Welke mogelijkheden biedt de stad de ex-verpleegden om zich in het
maatschappelijk verkeer te handhaven na de moeilijke periode die ze
achter de rug hebben? Welke hulp en ondersteuning kunnen zij daarbij
verwachten en van wie? Hoe wordt daarover met betrokken gecommuniceerd?

Zeker in een maatschappij die niet altijd op hun terugkeer zit te
wachten of zonder hulp in staat is/zijn de ex-verpleegde te helpen en/of
te begrijpen. De ex-verpleegde heeft zijn/haar persoonlijke taak
verricht en het is nu aan de maatschappij/"Heerlen" de ex-verpleegde in
de maatschappij/"Heerlen" (opnieuw) op te nemen.
Overigens rekening houdend met de mogelijkheden van de ex-verpleegde.

Het lijkt er echter op dat de ex-verpleegde daarbij aan zijn/haar lot
wordt overgelaten.
De bezuinigingen van de afgelopen decennia hebben de nazorg tot een
(onaanvaardbaar) minimum terug gebracht, welke vervolgens geen nadere
invulling heeft/hebben gekregen die een herintergratie van de
ex-verpleegde soepel zou kunnen doen verlopen. Anderzijds wordt van de
plaatselijke politiek (decentralisatie) verwacht dat oplossingen op
lokaal niveau (ook) worden ingevuld. Vraag is of daar ook werkelijk
invulling aan is gegeven, of dat de plaatselijke politiek het weer op
het bord van de zorg willen leggen met dramatische gevolgen voor de
ex-verpleegde en de "Heerlen"se gemeenschap?

Het toenmemend aantal dak- en thuislozen duidt op het ontbreken van
beleid en zeker de toename van ex-verpleegden hierin. Opvallend is ook
dat velen van hen enige vorm van beleiding in hun bestaan missen.

En dan ben ik het met Gerard eens "de kwaliteit van de hulpverlening
verbeteren en niet door het veranderen van een wet". Het "'IBS'je voor
bestwil" kan een 'wapen' worden voor onkundige bestuurders die zich met
een situatie geen raad weten.

Ik zou er dan ook een adequaat gemeentelijk beleid aan toe willen voegen
die een terugkeer naar het maatschappelijk leven mogelijk maakt voor de
ex-verpleegde op welke niveau dan ook.

Mvg,
Henk Elegeert