Groningen

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Sat Feb 24 10:22:55 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Henk Elegeert <HmjE at home.nl>
>De vraag is of een dergelijk referendum het niveau van een poll wel te
>boven komt.
>Niets wijst erop dat de burgers een afgewogen beslissing hebben genomen
>en reeds in een vroege fase betrokken zijn geweest bij de tot stand
>komen van de plannen.

Remko: ten voete uit: de regentenmentaliteit, of nee eigenlijk is het iets
veel ordinairders natuurlijk, zelfvoldaanheid, een narcistische
bekrompenheid, een kinderlijke vorm van arrogantie die het eigen oordeel
hoger aanslaat dan die van een ander, een anti-democratische ondertoon
pur-sang, een eigentrots die maar niet afneemt maar voortdurend aanwelt, en
dan het meest vreselijk nog, de rationalisaering daarvan. Enfin, nu even
ernstig:

De regentenmentaliteit bestaat in mijn oordeel uit de oprechte diepgevoelde
intentie om het beste voor te hebben en een overwogen verstandige beslissing
te nemen, hiervoor, Henk waardeer ik je mening. Maar dit boven de opinie van
de democratische meerderheid te laten gelden, en die intentie te laten
gelden voor een ANDER, is ergerlijk.
Zelfs als de meerderheid een slecht plan heeft, zoals in de politiek wel
vaker voorkomt, of uit dommigheid of omdat je de toekomst niet altijd kunt
voorspellen (zoals in Groningen de gemeeteraad met Wallage nu, het
tegenovergestelde wil, van wat Wallage TOEN wilde bijvoorbeeld), hoe dan
ook, je moet je neerleggen bij de mondigheid van ELK enkel individu, ook als
zij dom onnozel zijn, en er niet vanaf het begin zijn bijgeweest, etx.. dan
moet men het plan maar beter uitleggen, als het uit te leggen valt.