Groningen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Feb 24 07:12:45 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Gefeliciteerd, weer een meerderheid van een stad in Nederland die de
> democratie laat winnen boven de regenten van de politiek.
> Bravo zowel gemeenteraad als bevolking als D66....

De vraag is of een dergelijk referendum het niveau van een poll wel te
boven komt.
Niets wijst erop dat de burgers een afgewogen beslissing hebben genomen
en reeds in een vroege fase betrokken zijn geweest bij de tot stand
komen van de plannen.

Ik heb het niet op de voet gevolgd, maar kan me niet aan de indruk
onttrekken dat de burger uiteindelijk iets anders "beoordeeld" dan de
plannen die voor liggen.

Als "de regenten van de politiek" niet meer hetzelfde is als de
"democratie" is er een ernstig probleem.

Als referenda slechts dat als thema hebben wordt ook het referendum
'misbruikt' en zal het geen lang leven beschoren zijn. Daar waar zij de
democratie zou moeten ondersteunen zal zij een blok een het been worden
voor dezelfde democratie en dat kan niet de bedoeling zijn van
referenda.

Als referenda enkel voor en tegenstanders opleveren is er in
democratisch opzicht ook niets bereikt.
Als het hier bij de uitslag blijft is er ook niets bereikt.

Zie ook:

http://www.iprecom.nl/groningen/grotemarkt/jpeg.html

http://www.noordned.nl/grotemarkt/links.html

http://www.nieuwenoordzijde.nl/index4.html

http://www.vooroftegen.nl/

http://www.antenna.nl/gggm/index.htm

http://www.nvhn.nl/html/grotemarkt.asp

Goede communicatie moet beginnen tussen plannenmakers, bestuurders en
bevolking(burgers).
Opvallend dat de Burgemeester van die stad tevens voorzitter van
Commissie Toekomst overheidscommunicatie hier geen brug heeft weten te
slaan. Het op het laatste moment betrekken van de burger bij een
dergelijk proces moet welhaast verkeerd aflopen. Zeker als dat de burger
onvoldoende heeft kunnen participeren.
Transparantie in het proces als wel in de besluitvorming zijn
voorwaarden voor goede participatie.

Henk Elegeert