Groningen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Feb 24 12:51:34 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
[..]

> Zelfs als de meerderheid een slecht plan heeft, zoals in de politiek wel
> vaker voorkomt, of uit dommigheid of omdat je de toekomst niet altijd kunt
> voorspellen (zoals in Groningen de gemeeteraad met Wallage nu, het
> tegenovergestelde wil, van wat Wallage TOEN wilde bijvoorbeeld), hoe dan
> ook, je moet je neerleggen bij de mondigheid van ELK enkel individu, ook als
> zij dom onnozel zijn, en er niet vanaf het begin zijn bijgeweest, etx.. dan
> moet men het plan maar beter uitleggen, als het uit te leggen valt.

De mondigheid, ook dom en/of onnozel laat zich niet meten in een
referendum dat het niveau van een poll niet overstijgt. Mondigheid zou
kunnen blijken in een participatieproces tijdens het creëren van plannen
waarin burgers zouden kunnen participeren.

Ik vind het referendum zoals ingezet in deze, een voorbeeld van een
mislukking en een voorbeeld waarvoor het niet moet worden ingezet. Een
betere inzet zou zijn geweest of er plannen zouden moeten komen voor de
binnenstad waarin keuzes gemaakt zouden kunnen worden uit verschillende
mogelijkheden, zelfs om alles bij het oude te laten.

De neveneffecten van dit referendum als zegen voor de democratie
beschouwen vind ik dom en onnozel.
Het getuigt van onwil om echte participatie en democratie mogelijk te
willen maken.

Henk Elegeert