Preventieve medicatie: handelen met voorkennis ?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Feb 21 23:58:24 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Een leuk retorisch stukje. Je leert het schrijven nog wel temidden van de
kosmos. Ik verleng de argumenten even: om te voorkomen dat massa's mensen te
vroeg of ueberhaupt in de stress geraken, moet de regering voortaan matig
alcoholgebruik gaan betalen via de ziekteverzekering.

Dat woord 'automutilator', zelfverminker, herinnert me aan het
cultuurbepaalde van de medicatie. In principe zou alles wat je leven
beschermt of verlengt in aanmerking komen voor vergoeding door een
collectief. In menige cultuur verhoogt trouwens zelfverminking, stoer doen,
risico lopen e.d. de rang en status, en dat verlengt qua kans weer je
levensduur als anderen je rituele bijdrage accepteren. Mogelijk wordt je
later zelfs onderwerp van mythes. Ik denk dus dat je eigenlijk een ander
woord zou moeten kiezen. Niet zelfverminking e.d. is bepalend in deze
kwestie, maar het doel waarvoor men het (of die pillen) wil gebruiken: in de
strijd om de verdeling van de koek brutaalweg meer voor jezelf opeisen.
Kortom, 'egoisme', 'self-directness' lijken mij relevanter termen.

En ja, dat past toch in de 'individualisering', het piratengedrag der
neoliberalen. Boontje komt en zijn loontje. Die pillen-eisen e.d. zijn
beslist tijdgebonden, namelijk van typisch deze aso-tijd!

Henk Vreekamp, Utrecht
-------------------------

At 09:45 21-02-01 +0100, you wrote:
> [...]
>producent Niemeyer voor de rechter te slepen...
>   http://krant.telegraaf.nl/krant/archief/20010217/teksten/fin.niemeyer.html
>...wegens 'handelen met voorkennis' (dat krijgt men van dat
>preventieve gedoe) of zo.
>
>Zet zo'n bericht naast dat waarin ons land de grootste tabaks-
>producent van de EU zou zijn (omzet 7 miljard gulden/jaar)...
>   http://www.cbs.nl/nl/nieuws/artikelen/2001/0714k.htm
>...en men vraagt zich af waarom de diskussie zich niet toespitst
>op het heden in plaats van op een rokerig verleden en een wazige

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66