DNA 80%

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Feb 21 08:59:39 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik lees dat de stem des volks met 80% volume spreekt VOOR afstaan van DNA
> is, en 70% voor het aanleggen van een DNA databank. Dat lijkt me een heel
> redelijk aantal kiezers, waarvan toch al snel een behoorlijk aantal zwevende
> kiezers. Bovendien moet je dit een beetke interpreteren in het kader van de
> referendum gedachte. Van lichamelijk integriteit lijkt me in deze gevallen
> geen sprake, daar het lichaam immers intact gelaten wordt. De enige terechte
> angst of principe zou de registratie zijn, maar als het goed is staan we
> [...]

Ben van mening dat je laatste opmerking een nep-argument is.
Immers ten aanzien van de registraties: burgerlijke stand, belastingen
etc. gaat het om tamelijk/relatief onschuldige gegevens. Dat ligt
volstrekt anders daar waar het de DNA-gegevens betreft.

Maar het roept wel een interessante vraag op namelijk waaronder valt het
DNA?
Persoonlijke levensfeer, privacy, lichamelijk integriteit, medisch
dossier, etc????
Het lijkt me ook van belang dat vastgesteld te hebben alvorens het in
tal van wetgeving op te nemen.

Onder welke noemer je het wilt laten vallen lijkt min of meer een
kwestie van keuze.

Lichamelijke integriteit valt gemakkelijk uit te breiden met inbegrip
van DNA.
Zij vormen immers een/de blauwdruk voor jouw als persoon en bevat een
schat aan gegevens die door andere(n)/ partijen voor eigen doeleinden
kunnen worden ingezet.
Je zou het ook onder de noemer privacy kunnen plaatsen, maar het is mij
duidelijk dat het niet onbeschermd kan blijven daar zij (potentieel)
veel meer gegevens bevatten dan je medisch dossier.

Dat de Nederlanders een dom volkje zijn mag wel blijken uit die 70 en
80% procent die je noemde.
Maar ja wat wil je met amper het dubbele van een fruitvliegje. :-)

Henk Elegeert