Minister Stumblebum

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Feb 20 13:47:24 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Lijsters,

>Ongeveer 70% van de prijs van een pakje is belasting cq accijns,
>dus Fl. 4,75 x 365= Fl. 1,724,-- op jaarbasis.
>Hij/Zij betaald dus zijn GEHELE LEVEN al "AAN DE GEMEENSCHAP" voor dat
>anti-cholesterol tabletje.... Een belasting die ALLEEN De Roker betaald!

Was dit niet zo'n boekhouderstruuk?
De accijns-inkomsten gaan naar de algemene reserve cq.
staatsschuldvermindering en de gezondheidszorg blijft duur door de kosten van
het roken. Borsts houding is dus conform de kabinetsafspraken: inkomsten
scheiden van uitgaven en daar de consequenties van accepteren. Rokers zijn
duur voor de gezondheidszorg en aangezien ik niets zie van de gelden die zij
betalen voor hun verslaving, heb ik daar dus niets mee te maken.
In plaats van over haar ideeen heen te vallen, kunnen we beter zeggen dat de
Zalmnorm in dit soort situaties niet houdbaar is. Accijns-inkomsten moeten
geoormerkt zijn, anders is het zakkenvullerij. (Of is dat oormerken al zo?)

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden. Wel plichten.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.