Grens neolib dogma bereikt?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Feb 16 13:07:10 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Nog heerst het anti-liberalisme, de vrijheid van sommigen tegen de rest.
Maar het schijnt dat de grenzen van het neolib zijn bereikt.

Er zijn nog gekken - zoals de TK-fractie van D66 - die onze stroomnetten
willen verpatsen aan een paar superkapitalisten wier enig contact met de
maatschappij nog slechts hun secretaresse en hun president-commissaris
schijnt te zijn. Dat noemen ze dan 'liberaal'. Volgens mij is 'dictatoriaal'
beter. De ellende die volgt zal niet te overzien zijn, zowel voor consument
als bedrijfsleven.

De gekte schijnt nu een beetje te worden gestopt met die zogenaamde
'veiling' van FM-frequenties. Dat komt er op neer dat ondernemers jarenlang
een zender opbouwen waarvan de goodwill (luisterdichtheid) het belangrijkste
kapitaal is. Bij succes wordt ze dan vervolgens die zender weer afgepakt en
mogen ze gaan meebieden voor wat ze zelf hebben opgebouwd. Dit is dus gewoon
economisch fascisme.

Schande dat D66 daar niet eerder tegen heeft geageerd.

Ik verwacht dat uiteindelijk het verstand zal zegenvieren en dat die
stroomnetten ook in collectief beheer blijven. Laat de piraten in de VVD
maar vallen, deze provocateurs.

Henk Vreekamp, Utrecht