Tobin, speculatietax

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Mon Feb 5 01:16:51 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarom? Wanneer?

Wat mij betreft zo gericht mogelijk op speculanten die gokken op snelle
winsten. Ik ben geen economische deskundige, maar volgens mij moet het
mogelijk zijn, net zoals je tekort kunt kopen op de prijs van een aandeel,
je met die factor tijd en koersverschillen (en het speculeren daarop) binnen
bepaalde tijdsmarges en koersverschil-marges zoals de handel stilgelegd
wordt bij dramatische verschillen in korte tijd van koersen, ook een tax te
scheppen. Of koppeling van koerswaarde aan bedrijfsresultaat en vermogen,
onderlinge concurrentiepositie, en het afwijken daarvan etc..,...

Doel hiervan is om handelaren die zich dmv de miljarden die zij omhanden
hebben, bijvoorbeeld de Euro, Thaise munt, or Britse pond onderuit proberen
te halen.
Hierbij mooet natuurlijk geprobeerd worden om die rotte speculanten eruit te
vissen, niet de normale handel en waardebepaling ....

Maar denk eens aan de drama's bij vele internet-speculanten die eigenlijk
geen reeel bedrijfsresultaat of vermogensonderpand konden overleggen, maar
zuiver op speculatie floreerden.... (nog steeds misschien)
ofd denk aan George Soros, .....