Verhoren als getuige

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Feb 5 08:05:06 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Al eerder beklaagde ik me op deze lijst over de serviele geest die rondwaart
in Het Nederlandsche Volk zodra het gaat om de extreem-rechtse kringen
waartoe de erfelijke staatshoofdenfamilie zich voelt aangetrokken. Als
eenvoudig, christelijk opgevoed, democraat stuit mij dat tegen De Borst. Als
je uitgaat van de constructie dat een vorstenhuis *symbool* staat voor de
huidige parlementaire democratie - zulke frasen hoorde in zondagmiddag op
tv-Buitenhof (omen est nomen!) - dan is het dus slecht gesteld met Nederland.

Naar analogie van Oostenrijk met Haider lijkt het me dan alleszins
geoorloofd dat de EC of EU of de antipaapse fracties in het EP (kom op Van
der Laan, Echte Opschudding graag!) de onder-curatele-stelling van Nederland
aankaarten, althans van haar regering. Temeer daar nu ook al vele malen op
tv is verklaard dat premier Kok onder de plak zit van erfelijk staatshoofd
Beatrix. Temeer nu met name De Telegraaf pagina's vol schrijft
pro-Vorstendom - pershistorisch gezien ook al omineus.

Naar analogie van het opsporingsgedrag van Spanje, Mexico en enkele andere
landen lijkt het dan ook alleszins redelijk dat die Maxima Z. door justitie
wordt aangehouden en gehoord als getuige van de interna van het Argentijnse
regime. Met wie kwam pappie thuis, bij wie mocht ze logeren en waarover werd
gebabbeld, kreeg ze cadeautjes van welke Ome Folteraar? Voor het opsporen
van fascistische netwerken, bijvoorbeeld.

Laat ons verder verschoond blijven van die ranzige burgemeesterpraatjes als
van fractielijder De Graaf, over die kans op rellen e.d. Het geheel van de
officiele reacties beschouw ik trouwens als een regelrechte provocatie tot
terreur. En zulk een oproep tot werkverschaffing aan politie-spionnen en
jurrristen lijkt me sowieso anti-democratisch. Zo zie je maar waar brave
mensen toe in staat zijn door zich niet principieel en consistent uit te
spreken!

Met moderne en sociaal-liberale groet,

Henk Vreekamp, Utrecht