Tobin, speculatietax

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sun Feb 4 17:46:06 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Boris:

Jij schreef:

>De opbrengst van zo'n tax (die ongeveer 0,05 % per transactie zou bedragen)
>zou enkele honderden miljarden guldens per jaar opbrengen. Deze zou moeten
>toekomen aan de Verenigde Naties.

Kun jij me ook aangeven over welke grondslag deze belasting zou moeten
worden geheve?  Remko had het over speculatiewinst. Geldt dat ook mij, die
zijn apparrtement nog net in een gunstige tijd heeft gekocht, maar nu zeker
meer dan het dubbele er voor kan vragen? Of is het iedere
vermogenstransactie, of welek andere transactie wordt hiermee bedoeld?

Tjerk