Monarchie & Erfelijkheid

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Feb 2 18:52:44 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:02 02-02-2001 Friday, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>Dat de vader van fuffrouw Maxima fout was, leidt geen twijfel maar wat
>  weten wij van haar opvattingen ? Willen wij, als Nederlanders, een
>  Koningin die er fascistische ideeen op nahoudt ?

Ook dit is een aanname, slechts gebaseerd op vage aanwijzingen. De enige
feitelijkheid die we kennen is dat haar vader onderdeel uitmaakte van een
regering die naar het laat aanzien (ook hier ontbreken harde *juridische*
bewijzen) verantwoordelijk gehouden kan worden voor politiek gedreven
moorden en verdwijningen.

Je kan speculatieve gevolgtrekkingen hieraan verbinden: haar milieu is
kennelijk niet democratisch, misschien fascistisch. Je *weet* het pas als
er bewijzen worden geleverd, of wanneer de aanwijzingen hard worden gemaakt.

Daarom laat ik me liever niet in met speculaties. Ik ga liever uit van de
feiten. Die zijn: haar vader was bewijsbaar deel van een suspecte regering.
Zij heeft aantoonbaar nooit publiekelijk afstand genomen van de politieke
carrière van haar vader. Zij wordt observeerbaar gesignaleerd met WA. Zij
hebben onlangs een gedocumenteerd publiek optreden gehad. HM Beatrix heeft
geen aantoonbare blijk gegeven weerstand te gevoelen tegen Maxima's liaison
met WA.

Deze feitelijkheden wijzen op een mogelijke institutionele en officiële
vebinding van Maxima Zorreguieta met Prins W.A. van Oranje Nassau Von Lippe
Biesterfeldt, zoon van ons staatshoofd en toekomstig Koning.

Daarmee is voor mij de zaak rond: los van speculaties is het simpele,
aantoonbare feit dat een Zorreguieta gelieerd wordt aan ons toekomstige
staatshoofd voor mij aanleiding een hartgrondig NEE te roepen.

Maxima's persoon, áls persoon (ik ken haar niet) heeft er niets mee te
maken. Ze is een instituut geworden. Ze brengt -als instituut- de goede
naam van onze koninklijke familie, en daarmee ons koninkrijk, en daarmij
míj'n land in gevaar. Ze schendt de integriteit van ons land. Tegen deze
ontwikkeling moet ik bezwaar aantekenen.