Natuurlijk is er wel iets te doen tegen Echelon.

Cees Binkhorst C.Binkhorst at NET.HCC.NL
Fri Feb 2 20:10:32 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Chido Houbraken <C.Houbraken at HILVERSUM.NL> schreef:

> [...]
> naar mijn computer wordt verplaatst en niet gekopieerd (ok, het wordt
> gekopieerd, maar meteen daarna op de server vernietigd. Resultaat
> hetzelfde). Dat betekent dat bij mijn communicatie met de mailserver
> van mijn ISP de inhoud ook na afloop verdwenen is. Het bewust opslaan
> (anders dan op mijn computer) kan ook hier niet zonder geldige reden.
> Het 'voordeel' van deze constructie is dat de ISP voldoet aan de eisen
> van de Telecomwet, maar dat o.a. Echelon gedwarsboomd wordt (door
> versleuteling tussen de ISP's wel toe te staan, zoals Mark Koek

Echelon volgt ook straalverbindingen van PTT (en anderen).
Weet jij of jouw kontakt met je provider via een ondergrondse kabel
loopt? Nee dus.
Overigens zijn ook die afgetapt door Echelon. In Engeland althans,
en ik maak me geen illusie dat het in Nederland anders gaat.

Dus waarschijnlijk wordt iets gevraagd wat ze al hebben. Alleen als
ze het via de provider krijgen kan het openlijk gebruikt worden.

> Als mijn verhaal technisch klopt, dan blijf ik nog steeds een taak
> voor het NL-parlement / EP zien om de ISP's zo ver te krijgen.

Ook daar heb ik geen enkele illusie. Dit speelt al minimaal zo'n 8 jaar
en nu pas wordt er (door het parlement) openlijk over gepraat.
Waarom? Omdat bedrijven kontrakten mislopen, niet omdat jouw en
mijn privacy geschonden wordt.
Het parlement (als geheel) is hier gewoon heel erg nalatig geweest
(en nog). Jouw en mijn belangen tellen niet. Alleen als 'we' als groep
optreden wordt je 'gezien.' Maar ja, hoeveel prive-personen maken
zich hier druk over?

Heb jij overigens PGP geinstalleerd?

Groet,

Cees