Natuurlijk is er wel iets te doen tegen Echelon.

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Feb 2 12:34:21 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Discussielijsters,

Hein schreef:

>Hier trek je de vergelijking met traditionele telecommunicatie te ver door,
>naar mijn idee. Wat o.a. aftapbaar wordt gemaakt zijn opgeslagen gegevens,
>aangezien digitale communicatie met vormen van caching werkt. Elk signaal
>wordt tijdelijk opgeslagen en als digitale informatiepakketjes doorgezonden
>naar nieuwe knooppunten. Die pakketjes maken aldus vele "stops" (cache)
>onderweg. Die caches worden afgetapbaar gemaakt, dus het gaat om opgeslagen
>gegevens van privaat karakter.

Dat is ook exact waarom ik doel op de route ISP-abonnee. Het cachen gebeurt,
als ik het goed begrepen heb, tussen de verschillende ISP's, maar niet tussen
de abonnee en zijn ISP.
Ik bel in bij mijn ISP en dat doe ik rechtstreeks. Er wordt bij het versturen
of binnenhalen van mijn mail niet tussentijds gecached.
Hoe het precies loopt met de kabel en ADSL is me niet duidelijk, maar volgens
mij maakt dat in dit geval niet uit.

>In de traditionele telecommunicatieve
>communicatie is er geen caching, een telefoongesprek *is *of *is
>niet*.  Bij het beeindigen van een gesprek is de inhoud verdwenen, tenzij
>hij bewust wordt opgeslagen, maar dat mag nu juist niet zonder geldige reden.

Mijn instellingen bij het ophalen van mail zijn zodanig dat de mail naar mijn
computer wordt verplaatst en niet gekopieerd (ok, het wordt gekopieerd, maar
meteen daarna op de server vernietigd. Resultaat hetzelfde). Dat betekent dat
bij mijn communicatie met de mailserver van mijn ISP de inhoud ook na afloop
verdwenen is.
Het bewust opslaan (anders dan op mijn computer) kan ook hier niet zonder
geldige reden.
Het 'voordeel' van deze constructie is dat de ISP voldoet aan de eisen van de
Telecomwet, maar dat o.a. Echelon gedwarsboomd wordt (door versleuteling
tussen de ISP's wel toe te staan, zoals Mark Koek voorstelde).

Als mijn verhaal technisch klopt, dan blijf ik nog steeds een taak voor het
NL-parlement / EP zien om de ISP's zo ver te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden. Wel plichten.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.